Ucapan Bajet Pahang 2012
UCAPAN BAJET TAHUN 2012
YAB. MENTERI BESAR PAHANG
ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAHI WABARAKATUH
Yang Berhormat Tuan Yang DiPertua,
1. PENDAHULUAN
1. Saya
bersyukur ke hadrat Allah Subhanahu Wata’ala kerana dengan limpah dan
izinNya, dapat kita bersama-sama hadir di Dewan yang mulia ini dan dapat
pula saya membentangkan Bajet Negeri Pahang Darul Makmur Tahun 2012
sempena Persidangan Kali Ketiga Penggal Keempat Dewan Undangan Negeri
yang Kedua belas pada pagi ini.
Saya mohon mencadangkan bahawa satu Rang Undang-Undang dinamakan :
“Suatu
Enakmen bagi mengeluarkan sejumlah wang daripada Kumpulan Wang
Disatukan untuk perkhidmatan tahun 2012 dan bagi memperuntukkan wang
tersebut untuk maksud-maksud tertentu”
dibaca bagi kali kedua.
Yang Berhormat Tuan Yang DiPertua,
2. LATARBELAKANG
2. Syukur
ke hadrat Allah Subhanahu Wat’ala kerana dengan izinNya saya dapat
membentangkan Bajet Negeri Pahang Tahun 2012 di Dewan yang mulia ini.
Terlebih dahulu saya ingin mengambil kesempatan di Dewan yang mulia ini
untuk merakamkan Ucapan Tahniah kepada Yang Amat Berhormat Perdana
Menteri Malaysia, Dato’ Sri Mohd. Najib Tun Abdul Razak yang telah
membentangkan Bajet Negara bagi tahun 2012 pada 7 Oktober 2011 yang
lalu. Bajet yang telah dibentangkan oleh Yang Amat Berhormat Perdana
Menteri kerana memperkenalkan pelaksanaan Bajet Berasaskan Keberhasilan
atau ‘Outcome-Based Budgeting’ (OBB) bagi mengurus sumber Negara
dengan lebih cekap. Pendekatan ini bertujuan untuk mengelakkan
pertindihan perlaksanaan program dan projek serta memastikan sumber
diagihkan mengikut keutamaan. Bajet 2012 dirangka dan direncana bertema “Dasar Transformasi Nasional, Bajet Membela Rakyat, Mensejahtera Negara”.
3. Secara
keseluruhannya Bajet 2012 yang dibentangkan baru-baru ini mencerminkan
keazaman Kerajaan untuk meringankan beban rakyat tatkala dunia berada di
ambang kemerosotan ekonomi. Jika ditinjau keadaan ekonomi dunia pada
masa ini, krisis kewangan dunia semakin tenat disebabkan hutang melampau
kerajaan-kerajaan di Eropah. Keadaan ini dijangka akan terus
berlarutan beberapa lama dan akan menjejaskan aktiviti ekonomi dunia.
Kadar pengangguran yang tinggi di Eropah serta harga bahan komoditi yang
melambung akan menjejaskan momentum pertumbuhan ekonomi kebanyakan
negara di dunia. Walau bagaimanapun, Kerajaan Malaysia di bawah
kepimpinan Yang Amat Berhormat Perdana Menteri yakin dan percaya
terhadap kemampuan sektor-sektor ekonomi yang terdapat di Malaysia akan
mampu mengisi kekurangan yang dialami oleh kemerosotan ekonomi dunia
ini. Bajet 2012 yang dibentangkan oleh Yang Amat Berhormat Perdana
Menteri mengandungi pakej-pakej Rangsangan Khas yang dijangkakan dapat
mengharungi persekitaran yang semakin mencabar.
3. PRESTASI EKONOMI NEGARA
4. Secara
keseluruhannya, ekonomi Malaysia merekodkan pertumbuhan stabil di
antara 4 hingga 5 peratus dalam tempoh separuh pertama tahun 2011.
Pertumbuhan yang agak baik ini didorong oleh perkembangan ekonomi
domestik yang kekal tegap dan momentum ini dijangka akan terus meningkat
dalam tempoh separuh kedua tahun 2011.
5. Momentum
ini bertambah baik kerana perkhidmatan dan pelaburan swasta yang lebih
rancak dan kebanyakan aktiviti ekonomi akan kekal bertambah baik dalam
sektor perkhidmatan dan pembuatan.
6. Pembentukan
dasar dan strategi serta pengurusan ekonomi yang seimbang akan menjadi
agenda utama Negara ke arah mencapai kestabilan ekonomi dan sosial
Negara secara berterusan. Dalam pembentangan Bajet Tahun 2012
Yang Amat Berhormat Perdana Menteri telah menggariskan pelbagai
inisiatif dan strategi serta program baru yang melalui 2 tunjang utama
iaitu Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK-10) dan Program Transformasi
Ekonomi.
7. Pelaksanaan
program di bawah dua tunjang utama ini menekankan tentang struktur
transformasi yang di dalamnya sektor swasta akan memainkan peranan
penting dalam memacu untuk meningkatkan aktiviti ekonomi dan pelaburan
serta mengukuhkan tenaga kerja ke arah budaya kreatif dan inovatif.
Dalam program ini pelaburan swasta bagi Malaysia dijangka akan meningkat
ke tahap 15.9 %.
4. PRESTASI EKONOMI NEGERI
Yang Berhormat Tuan Yang DiPertua,
8. Pada
awal tahun 2010, Kerajaan Negeri menjangkakan pertumbuhan ekonomi
Negeri boleh berkembang sebanyak 7.1% iaitu 5.6% lebih daripada tahun
2009. Ekonomi Negeri Pahang telah mendapat limpahan positif pengekalan
prestasi baik ekonomi Malaysia. Antara penyumbang utama kepada
perkembangan ini adalah peningkatan pelaburan domestik terutama dari
sektor swasta melalui pelaburan asing (FDI) mahupun pelaburan tempatan.
9. Tahun
2011 pula adalah merupakan tahun pertama Rancangan Malaysia Ke-10
(RMK-10) dan ini merupakan rancangan 5 tahun Negara di dalam merancang
program dan projek untuk kebajikan rakyat di Negeri ini. Peningkatan
kali ini adalah bertambah ke arah melaksanakan ‘Rolling Plan’ iaitu perancangan Perbelanjaan Pembangunan 2 tahun iaitu Rolling Plan 1 (2011-2012); Rolling Plan 2 (2012 – 2013); Rolling Plan 3 (2013-2014); dan Rolling Plan 4 (2014-2015). Pelaksanaan Rolling Plan ini membolehkan projek yang tidak diluluskan di bawah Rolling Plan 1 boleh dipohon di bawah Rolling Plan 2, 3 ataupun 4. Pelaksanaan Rolling Plan ini berbeza dengan apa yang pernah dilaksanakan bagi cadangan Pembangunan 5 tahun terdahulu.
10. Bagi melaksanakan Rolling Plan
1, Negeri Pahang telah meluluskan 500 projek bernilai RM5.06 bilion
berbanding permohonan asal yang berjumlah RM54.7 bilion yang melibatkan
1,610 projek. Pengkelasan projek-projek yang diluluskan adalah
merangkumi beberapa bidang pelaburan di bawah 10 NKEA Negeri iaitu
minyak, gas dan tenaga; perkhidmatan kewangan; pemborongan dan
peruncitan; minyak sawit; penjagaan kesihatan; perkhidmatan perdagangan;
pertanian; pelancongan; komunikasi; infrastruktur dan pendidikan.
Keutamaan Kerajaan Negeri masih lagi tertumpu kepada projek-projek
sambungan Rancangan Malaysia Ke-9 dan juga Rancangan Pelan Strategik
Negeri dan Rancangan Tempatan Daerah. Bagi projek-projek baru yang
dianggap perlu untuk dimasukkan ke dalam Rolling Plan,
projek-projek ini mestilah telah dikenalpasti tapak pembinaannya, kajian
kemungkinan dan rekabentuk yang sepatutnya telah diselesaikan lebih
awal sebelum permohonan untuk melaksanakan projek dipohon.
5. KEDUDUKAN KEWANGAN NEGERI
Yang Berhormat Tuan Yang DiPertua,
11. Dari
segi prestasi kewangan Negeri untuk tahun 2010, Hasil sebanyak RM526.19
juta telah berjaya dikutip berbanding sasaran sebanyak RM479.39 juta.
Hasil Negeri pada tahun 2010 juga telah meningkat sebanyak RM34.78 juta
berbanding sebanyak RM492.14 juta pada tahun 2009. Sukacita
dimaklumkan di sini bahawa, hasil Kerajaan Negeri telah meningkat pada
kadar purata 4 peratus semenjak 5 tahun kebelakangan ini.
12. Bagi
tahun 2011 sehingga suku tahun ketiga Kerajaan Negeri telah berjaya
mengutip RM455.60 juta berbanding sasaran RM532.18 juta iaitu 85%
daripada sasaran. Saya yakin sasaran sebanyak RM532.18 juta akan dapat
dicapai menjelang akhir tahun ini.
13. Kerajaan
Negeri telah membelanjakan peruntukan yang besar pada tahun 2010.
Sebanyak RM568.03 juta telah dibelanjakan berbanding RM529.42 juta pada
tahun 2009, iaitu peningkatan sebanyak RM38.61 juta. Perbelanjaan
paling ketara adalah merupakan belanja Emolumen, Perbelanjaan
Perkhidmatan dan Bekalan dan Pemberian serta Kenaan Bayaran Tetap.
Kenaikan Belanja Mengurus yang meningkat ini disebabkan pengumuman
Kerajaan Persekutuan untuk membayar imbuhan kepada pegawai dan
kakitangan awam setengah bulan gaji atau bayaran minimum sebanyak
RM500.00.
14. Perbelanjaan
Mengurus untuk membayar Emolumen naik setiap tahun mengikut skim gaji
perkhidmatan awam. Jumlah ini akan lebih meningkat apabila Kerajaan
Persekutuan secara berkala mengumumkan kenaikan gaji dan pembayaran
bonus dan perlaksanaannya diikuti sama Kerajaan Negeri. Itulah sebabnya Perbelanjaan
Mengurus sentiasa meningkat dari tahun ke setahun. Semua Ahli Dewan dan
rakyat di Negeri Pahang haruslah memahami hakikat ini.
15. Perbelanjaan
Pembangunan pada tahun 2010 adalah sebanyak RM259.65 juta menggunakan
sumber langsung Kerajaan Negeri sebanyak RM195.95 juta dan RM63.71 juta
sumber pinjaman dari Kerajaan Persekutuan. Perbelanjaan Pembangunan
tahun 2010 adalah berkurangan sebanyak RM53.02 juta berbanding tahun
2009 sebanyak RM312.67 juta. Pengurangan berlaku kerana tahun 2010
adalah tahun akhir bagi RMK-9 dan kebanyakan projek pembangunan yang
diberi peruntukan adalah untuk menyiapkan program yang dirancang.
6. PERUNTUKAN BAJET 2012
Yang Berhormat Tuan Yang DiPertua,
16. Bajet
2012 akan menyediakan peruntukan sebanyak RM632.997 juta untuk
melaksanakan semua program dan Rancangan Pembangunan Kerajaan Negeri.
Peruntukan ini adalah terdiri daripada RM508.83 juta anggaran
Perbelanjaan Mengurus; RM69.74 juta Perbelanjaan Pembangunan dari Sumber
Negeri; dan RM54.43 juta dari pinjaman Kerajaan Persekutuan. Ini
bermakna Kerajaan Negeri sebagaimana biasa tidak meminjam dari mana-mana
pihak untuk membiayai Perbelanjaan Mengurus tetapi Kerajaan Negeri
meminjam bagi membiayai Perbelanjaan Pembangunan.
17. Dari
jumlah RM508.83 juta yang diperuntukkan untuk Perbelanjaan Mengurus
itu, sebanyak RM395.25 juta adalah Batas Perbelanjaan; RM17.80 juta
untuk Dasar Baru; RM19.09 juta untuk Caruman Pembangunan dan RM76.58
juta untuk perbelanjaan One-Off untuk Pembangunan Luar Bandar,
menyelenggara infrastruktur seperti jalan raya, membaiki Sekolah-Sekolah
Menengah Ugama Negeri serta menyenggara pejabat-pejabat Kerajaan dan
rumah-rumah Kerajaan Negeri.
18. Kutipan
Hasil pada tahun 2012, adalah dianggarkan berjumlah RM509.93 juta.
Anggaran kutipan Hasil Negeri adalah diperolehi daripada kutipan Hasil
Tanah dan Galian, RM195.05 juta; Hasil Perhutanan, RM84.56 juta; dan
Hasil Bekalan Air, RM20.50 juta (untuk Januari 2012 sahaja). Hasil
Bekalan Air akan berkurangan jika dibandingkan kutipan hasil tahun 2011
disebabkan Jabatan Bekalan Air Pahang (JBA) akan mula dikorporatkan
mulai Februari 2012. Secara puratanya, bekalan air bersih melalui JBA
menyumbangkan hasil melalui air telah dirawat berjumlah RM113.57 juta
pada tahun 2011. Walaupun Hasil Negeri berkurangan disebabkan daripada
pengkorporatan JBA ini, secara keseluruhannya Kerajaan Negeri dapat
mengurangkan Perbelanjaan Mengurus dan pinjaman daripada Kerajaan
Persekutuan sebanyak RM 82.76 juta berdasarkan Anggaran Bajet Tahun
2011. Geran Persekutuan RM88.26 juta dan hasil-hasil lain sebanyak
RM121.56 juta.
19. Untuk
tujuan pengkorporatan JBA ini, syarikat pengganti iaitu Pengurusan Air
Pahang Berhad (PAIP) akan mengambil alih semua urusan mengendalikan air
bersih di Negeri Pahang. Sebagai permulaan, Belanja Mengurus akan
disediakan untuk bulan Januari 2012 sebanyak RM3.29 juta. Selain
daripada itu, Kerajaan Negeri akan menyediakan Geran Pelancaran sebanyak
RM50 juta setahun untuk jangka masa 3 tahun mulai 2012 hingga 2014.
Yang Berhormat Tuan Yang DiPertua,
20. Pinjaman
kewangan untuk melaksanakan projek bekalan air di Negeri Pahang akan
dipindahkan kepada syarikat pengganti iaitu PAIP dan sudah pasti
menambahkan beban kewangan kepada PAIP. Saya berharap Kerajaan
Persekutuan dapat menimbangkan supaya semua pinjaman terkumpul sebanyak
RM1.356 billion dihapuskira atau penangguhan bayaran sewa oleh syarikat
ini bagi membolehkan PAIP bergerak dengan lebih selesa. Selama inipun,
Perbelanjaan Mengurus dan Pembangunan Bekalan Air adalah untuk faedah
rakyat. Ianya wajar dikongsi bersama oleh Kerajaan Negeri dan Kerajaan
Persekutuan. Perbelanjaan ini tidak pernah disalahguna oleh Kerajaan
Negeri untuk tujuan lain jauh sekali untuk tujuan membayar emolumen
kakitangan Awam Negeri Pahang. Dalam masa yang sama pengambilan alih
urusan oleh PAIP ini tidak akan membebankan rakyat kerana perjalanan
syarikat akan sentiasa diawasi oleh Badan Kawal Selia Air yang telah
diwujudkan di Pentadbiran Negeri.
21. Saya
ingin merakamkan jutaan terima kasih kepada Yang Amat Berhormat
Perdana Menteri kerana telah memperuntukkan sebanyak RM400 juta bagi
kerja-kerja menaiktaraf infrastruktur bekalan air di rancangan Felda
yang akan dijalankan secara berperingkat-peringkat di Negeri Pahang dan 3
negeri lain. Keprihatinan Kerajaan Persekutuan terhadap masalah
masyarakat di luar bandar ini akan menjadikan masyarakat luar bandar
dapat merasai manfaat yang sama dengan masyarakat di bandar.
22. Kerajaan
Negeri komited untuk melaksanakan perbelanjaan yang lebih mampan di
samping memastikan aktiviti ekonomi terus berkembang. Hasil Negeri
dijangka tidak banyak berubah dibandingkan dengan tahun-tahun sebelumnya
kerana tidak banyak sumber yang boleh menyumbang kepada pertambahan
Hasil. Kerajaan Negeri tidak bercadang menaikkan cukai tanah dan lain-lain cukai yang membebankan rakyat.
Kerajaan Negeri akan terus menguruskan perbelanjaan dengan matlamat
mengutamakan kepentingan rakyat. Oleh itu, perbelanjaan Kerajaan akan
diurus secara berhemat dengan menekankan impak positif bagi setiap
perancangan kewangan.
7. STRATEGI BAJET 2012
23. Berdasarkan kepada senario ini, strategi Bajet tahun 2012 adalah ditumpukan untuk mencapai hasrat berikut :-
a) Memantapkan pengurusan kewangan sektor awam dengan melaksanakan pengurusan fiskal(fiscal) yang berhemat dan pragmatik
b) Mengurangkan pembaziran sumber
c) Melaksanakan projek-projek bagi menjana pertumbuhan yang lebih mampan
d) Memberi penekanan kepada program yang dapat meningkatkan Hasil Kerajaan Negeri, dan;
e) Meneruskan agenda pembangunan sosial untuk kesejahteraan rakyat dan pemuliharaan alam sekitar.
8. SUASANA BAJET 2012
Yang Berhormat Tuan Yang DiPertua,
24. Kerajaan Negeri berhasrat mencapai matlamat Bajet 2012 bagi Negeri Pahang ke arah mencapai Bajet Berimbang (Balanced Budget).
Untuk mencapai matlamat ini, Kerajaan Negeri akan mengurus sumber
Negeri secara bijaksana di samping memperkemaskan penguatkuasaan
undang-undang dan peraturan-peraturan, di samping penjimatan melalui
kawalan perbelanjaan yang ketat tetapi tidak mengorbankan mutu
perkhidmatan kerajaan. Ianya selaras dengan konsep “Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan”.
Sehubungan dengan itu, perbelanjaan yang bersifat mewah dan kurang
memberi impak positif kepada rakyat tidak akan diberi keutamaan dalam
rancangan Bajet Tahun 2012.
25. Bajet Negeri Pahang pada tahun 2012 ini telah mencapai Bajet Berimbang (Balanced Budget);
Perbelanjaan Mengurus berjumlah RM489.74 juta dan hasil dianggarkan
berjumlah RM509.93 juta. Ini bererti terdapat lebihan sebanyak RM1.1
juta jika dibandingkan dengan Bajet Tahun 2011 yang mencatatkan Bajet
Defisit sebanyak RM68.25 juta.
9. PENDEKATAN BAJET 2012
Yang Berhormat Tuan Yang DiPertua,
26. Matlamat
ke arah Negeri Maju menjelang tahun 2020 semakin hampir. Agenda
memajukan Negeri ke arah matlamat ini perlu diadun agar dapat dihayati
oleh semua golongan masyarakat di Negeri ini. Pendekatan yang lebih
mesra rakyat dalam semua aspek pembangunan program, menjadi asas
Pentadbiran Negeri. Rakyat harus menerima secara langsung semua
pembangunan yang dilaksanakan. Oleh itu, dasar Kerajaan mendahulukan
kepentingan rakyat perlu diatur. Pendekatan Bajet 2012 akan memberi
tumpuan kepada 4 perkara utama iaitu:
· Pertama : Mengutamakan kesejahteraan rakyat
· Kedua : Meningkatkan daya saing negeri
· Ketiga : Memperkasa pembangunan modal insan,
dan
· Keempat : Memperkukuhkan penyampaian
perkhidmatan awam
10. MENGUKUHKAN KESEJAHTERAAN RAKYAT
Membantu Golongan Miskin
27. Kerajaan
bertanggungjawab untuk menjaga kebajikan rakyat termasuk menjamin
kualiti hidup. Bermula tahun 2010, Kerajaan telah mensasarkan pembasmian
miskin tegar dapat dicapai di seluruh negara. Sejak itu, tanpa jemu
usaha untuk memerangi kemiskinan terus dipertingkatkan. Pelbagai usaha
telah diteruskan oleh Kerajaan ke arah pengurangan kadar kemiskinan dan
peningkatan taraf hidup golongan miskin melalui pemberian bantuan dalam
pelbagai bentuk khususnya bantuan yang boleh meningkatkan kualiti hidup
mereka melalui bantuan sosio kebajikan dan bantuan membaiki rumah.
28. Peranan
kementerian/jabatan/agensi seperti Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan
Wilayah (KKLW), Unit Penyelarasan Pelaksanaan Jabatan Perdana Menteri
(KPWKM), Kementerian Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar
(KWPKB) serta jabatan/agensi di Peringkat Negeri diteruskan untuk
mengurangkan kadar kemiskinan sedia ada. Justeru itu pelbagai program
dan projek di bawah Kementerian/Jabatan/Agensi terus dilaksanakan dari
masa ke semasa.
29. Kerajaan
terus komited bagi mengurangkan kemiskinan dan menangani masalah
ketidakseimbangan sosioekonomi di dalam Negara. Oleh yang demikian, di
bawah Bidang Keberhasilan Utama Negara bagi Isi Rumah Berpendapatan
Rendah, Kerajaan telah mensasarkan untuk mensifarkan isi rumah miskin
tegar yang telah didaftarkan di dalam Sistem e-Kasih. Sehingga 31
Disember 2010, miskin tegar sifar telah berjaya dicapai di seluruh
Negara. Sungguhpun pencapaian tersebut telah mencapai paras objektif
yang ditetapkan, ia tidak bermakna bahawa kemiskinan tegar telah dibasmi
sepenuhnya kerana kemiskinan adalah bersifat relatif dan sentiasa
berubah. Justeru itu, atas faktor tersebut juga, usaha yang berterusan
melalui pemantauan dan pelaksanaan pelbagai strategi yang komprehensif
masih lagi dilaksanakan sehingga hari ini.
Meningkatkan Pemilikan Rumah
30. Kerajaan
Negeri akan meneruskan usaha penambahbaikan kepada program perumahan
bagi meningkatkan mampu milik rumah oleh rakyat Pahang. Bagi projek
perumahan sedia ada, Kerajaan Negeri akan mengusahakan untuk mendapatkan
hak milik 9 projek Perumahan Awam Kos Rendah di Negeri Pahang. Hak
Milik Strata juga akan dikeluarkan kepada projek-projek Perumahan Awam
Rendah jenis pangsa. Dengan adanya hak milik ini nanti, rumah-rumah ini
akan dapat dijual terus kepada orang ramai dan akan dapat memberi impak
kepada penurunan tunggakan hasil sewaan rumah kos rendah yang pada masa
ini telah mencecah lebih RM10 juta.
31. Bajet
Kerajaan Persekutuan Tahun 2012, Kerajaan telah mengumumkan 6 inisiatif
utama iaitu kelayakan meminjam di bawah Skim Rumah Pertamaku akan
ditingkatkan daripada RM220 ribu kepada RM400 ribu bagi pembiayaan
bersama suami isteri, manakala Skim Perumahan Rakyat 1 Malaysia (PRIMA)
akan diperluaskan ke kawasan luar Lembah Kelang. Kerajaan Persekutuan
juga bercadang untuk membina 15,000 unit Projek Perumahan Rakyat (PPR)
di seluruh Negara. Untuk tujuan itu, Kerajaan Negeri akan mengusahakan
untuk mendapatkan Projek Perumahan Rakyat bagi tahun 2012 kelak.
Setakat ini kelulusan hanya diperolehi bagi melaksanakan PPR di Kampung
Tekek, Pulau Tioman sahaja.
32. Kerajaan
Negeri juga berterima kasih kepada Syarikat Perumahan Negara Berhad
(SPNB) yang telah banyak membantu Kerajaan Negeri dalam menyelesaikan
masalah perumahan di Negeri Pahang. Sebanyak 1,099 permohonan masih
diproses oleh pihak SPNB. Bagi tahun 2012 nanti, sebanyak 800 unit
Rumah Mesra Rakyat akan dibina di Negeri Pahang. Dalam bajet Kerajaan
Persekutuan telah mengisytiharkan bahawa Kerajaan akan memberikan
subsidi sebanyak RM20 ribu seunit Rumah Mesra Rakyat (RMR). Oleh itu,
pembinaan 800 unit RMR ini akan melibatkan subsidi Kerajaan sebanyak
RM16 juta.
Menambahbaik Jaringan Perhubungan
33. Jaringan
perhubungan adalah amat penting di dalam membangunkan masyarakat
terutama masyarakat luar bandar. Dalam tempoh dua tahun pertama (Rolling Plan 1
– 2011-2012) Kerajaan Negeri telah diluluskan peruntukan sebanyak
RM376.43 juta oleh Kerajaan Persekutuan untuk membina jalan-jalan utama
di Negeri Pahang. Untuk pembangunan jalan-jalan luar bandar pula,
peruntukan sebanyak RM312.49 juta telah diberikan bertujuan untuk menaik
taraf jalan, membina dan melebarkan jalan. Kerajaan juga telah
merancang untuk memajukan Koridor Ekonomi Pantai Timur. Kerajaan Negeri
amat berterima kasih kerana Projek Central Spine Road (CSR)
telah diluluskan oleh Kerajaan Persekutuan pada tahun 2012 akan datang.
Saya berharap Kerajaan Persekutuan terus memberi pertimbangan dan
meluluskan projek menaik taraf Jalan Persekutuan 3 daripada Persimpangan
Jerangau – Jabor ke Persimpangan Bertingkat Sg. Ular Kuantan supaya
jaringan perhubungan darat Negeri Pahang lebih kemas dan teratur.
Memantapkan Institusi Keluarga
34. Pemantapan
Institusi keluarga adalah penentu utama kepada kemantapan sosial
sesebuah negara. Oleh itu, Kerajaan telah melaksanakan beberapa program
sebagai usaha pengukuhan dan pengupayaan institusi keluarga ke arah
melahirkan masyarakat mantap dan seimbang.
35. Penekanan
diberi kepada membangunkan keluarga di samping menumpukan kepada
keluarga yang bermasalah. Program pemantapan keluarga dengan penekanan
kepada nilai-nilai murni disemai bagi pasangan muda supaya generasi akan
datang lebih terarah dan mengikut acuan sebenar. Antara program yang
telah dan akan dilaksanakan adalah menerusi Program Sayang Disayang,
Modul Ibu Hamil, Modul Kemahiran Keibubapaan dan Modul Keluarga
Bermasalah.
Meningkatkan Kesihatan Rakyat
36. Masyarakat
yang sihat merupakan aset dan penyumbang kepada Pembangunan Negara yang
dinamik lagi produktif. Oleh itu, kualiti penjagaan kesihatan akan
terus dipertingkatkan dan diperkukuhkan selaras dengan kemajuan Negara.
Sejajar dengan kemajuan Negara perkhidmatan kepakaran di hospital terus
dipertingkatkan. Negeri Pahang telah mempunyai tiga buah hospital yang
memberikan kemudahan perkhidmatan pakar sepenuh masa iaitu Hospital
Tengku Ampuan Afzan (HTAA) Kuantan, Hospital Sultan Haji Ahmad Shah
(HoSHAS) Temerloh dan Hospital Lipis. Hospital Tengku Ampuan Afzan
sebagai Hospital Negeri mempunyai 722 buah katil yang mempunyai 16
disiplin kepakaran dan 3 subkepakaran. Antara subkepakaran yang baru
diperkenalkan di hospital ini ialah Kardiologi Rheumatologi dan Urologi.
37. Untuk
perkhidmatan kardiotoraksik di HTAA, ia telah di mulakan pada bulan
Ogos 2009 dengan menyediakan kemudahan fizikal. Pusat Kardiotoraksik ini
dijangka akan dibuka sepenuhnya pada bulan Mac tahun 2012 setelah
mendapat bekalan peralatan yang lengkap. Pusat urologi dijangka akan
menjadi pusat rawatan kepakaran untuk kawasan Pantai Timur. Bagi
dispilin subkepakaran yang tidak dapat disediakan oleh hospital di bawah
Kementerian Kesihatan Malaysia di Negeri ini, perkhidmatannya
disediakan dengan kerjasama agensi luar seperti UIA-Neurosurgeri,
HKL-Onkologi dan HKT- Psychiatry dan Neurologi. Dengan adanya unit-unit
subkepakaran ini berbagai masalah kesihatan dan perubatan serta
prosedur boleh dirawat atau dilakukan di Negeri Pahang tanpa perlu
rujukan ke luar negeri. Bagi hospital lain yang tidak mempunyai pakar,
perkhidmatan diberikan melalui pakar pelawat dari Hospital HTAA, HoSHAS
dan Hospital Lipis. Usaha juga telah dibuat untuk menambah bilangan
disiplin dari 6 kepada 10 disiplin bagi melengkapkan Hospital Lipis
sebagai Hospital Pakar Minor. Dua buah hospital lagi yang akan terlibat
dengan naik taraf ke hospital pakar ialah Hospital Bentong dan Hospital
Pekan.
38. Perkhidmatan
kesihatan awam terus menjadi tumpuan perkhidmatan kesihatan kepada
rakyat Negeri Pahang. Perkhidmatan kesihatan yang disediakan merangkumi
perkhidmatan pencegahan dan kawalan penyakit, penjagaan kesihatan
primer, perawatan penyakit dan perkhidmatan rehabilitatif. Unit
Kesihatan Keluarga Jabatan Kesihatan Negeri telah memainkan peranan
penting dalam menjaga kesihatan wanita, ibu-ibu mengandung, remaja,
pelajar sekolah, bayi dan kanak-kanak termasuk kumpulan terpinggir
seperti Orang Asli, pendatang asing dan juga masyarakat Melayu yang
miskin.
39. Perkhidmatan
untuk masyarakat seperti Klinik 1 Malaysia khususnya untuk memenuhi
keperluan penduduk kawasan bandar yang berkepadatan tinggi telah
ditubuhkan. Negeri Pahang telah mempunyai 5 buah Klinik 1 Malaysia
(K1M) iaitu K1M Bandar Temerloh; K1M Kg. Padang, Kuantan; dan K1M
Kempadang, Kuantan yang telah beroperasi sejak Januari 2010 dan tambahan
2 buah lagi K1M yang telah mula beroperasi sejak Januari 2011 iaitu K1M
Taman Rimba, Mentakab dan K1M Taman Anggerik, Bentong.
40. Bagi
memenuhi keperluan penduduk luar bandar, estet dan kawasan Orang Asli,
Kerajaan telah memperkenalkan perkhidmatan Klinik Bergerak 1 Malaysia
yang menggunakan bas yang telah diubahsuai menjadi klinik bergerak. Bas
ini dilengkapkan dengan kemudahan pemeriksaan dan rawatan pesakit serta
dianggotai oleh pasukan perubatan yang diketuai oleh seorang pegawai
perubatan. Negeri Pahang menerima 2 buah klinik bergerak ini yang
telah tiba dalam bulan April 2011. Perkhidmatan klinik bergerak 1
Malaysia ini akan ditempatkan di Daerah Lipis serta Daerah Kuantan
(kawasan liputan merangkumi Daerah Pekan, Kuantan dan Maran).
Merancakkan Pembangunan Luar Bandar
Yang Berhormat Tuan Yang DiPertua,
41. Menyedari
pentingnya peranan masyarakat luar bandar, perhatian kepada program
luar bandar terutamanya menyediakan ruang-ruang niaga dan pembinaan
pusat-pusat pertumbuhan baru (PPD) menjadi keutamaan Kerajaan Negeri. 5
buah PPD telah dikenalpasti akan dibangunkan iaitu Sg. Temau Lipis;
Tebing Tinggi Jerantut; Kg. Parit Raja Rompin; Simpang Sepayang, Rompin
dan Kg. Tok, Mengkarak, Bera. Program ini adalah untuk melahirkan
Masyarakat Perdagangan Perindustrian Bumiputera (MPPB). Program
membudayakan keusahawanan kepada golongan belia luar bandar juga giat
dilaksanakan dan program ini bermula di peringkat persekolahan sehingga
ke peringkat belia. Golongan ini akan diberi Latihan Keusahawanan serta
premis perniagaan yang boleh disewa dari PKNP yang membangunkan premis
tersebut.
Meningkatkan Pembangunan Belia & Sukan
42. Kerajaan
akan terus mengadakan Program Pembangunan Belia yang berteraskan
kepimpinan dan nilai-nilai murni dengan menitikberatkan latihan serta
kesedaran yang mampu melahirkan jatidiri belia dan remaja dengan
ciri-ciri berasaskan nilai-nilai keagamaan; nilai akhlak dan moral yang
baik. Antara aktiviti yang dilaksanakan termasuklah Program Jati Diri
Kesukarelaan Nasional (PJKN), Anugerah Belia Peringkat Negeri, Program
Pusat Kecemerlangan, Kursus Ibadah Korban dan Imam Muda Bestari.
43. Program
latihan kemahiran dan keusahawanan perlu dipertingkatkan dan
diperluaskan supaya dapat melahirkan belia-belia yang berbakat sebagai
usahawan. Kerajaan akan terus mendorong dan mengalakkan masyarakat
belia menceburi bidang kemahiran dan keusahawanan sebagai pilihan utama
terutama di kalangan belia menganggur dengan menyediakan kemudahan
latihan kemahiran dan mewujudkan peluang perniagaan. Antara program
yang akan terus dilaksanakan termasuklah Skim Tabung Ekonomi Belia,
Program Belia Bestari, Program Perantis, Program Latihan Kemahiran Tidak
Formal, Kursus Kemahiran dan Kursus Keusahawanan.
Yang Berhormat Tuan Yang DiPertua,
44. Pada
tahun 2012 ini, Negeri Pahang sekali lagi akan menjadi tumpuan di
peringkat Nasional apabila menjadi tuan rumah kepada temasya Sukan
Malaysia (SUKMA) kali yang ke-15. Penganjuran ini adalah kali yang
kedua bagi negeri ini. Bersesuaian dengan cogankata “Sukan Menjana Perpaduan”
yang menjadi motto kepada Kejohanan SUKMA Ke-15 kali ini, penglibatan
semua pihak adalah penting di dalam usaha untuk menaikkan imej sukan di
Negeri Pahang, dan seterus akan memberikan impak yang besar ke arah
mewujudkan perpaduan kaum merentasi kepercayaan ugama dan keturunan.
45. Usaha
perlu dilipat gandakan di dalam membuat persediaan yang rapi dan
terancang termasuk mempersiapkan infrastruktur dan juga persediaan
Kontinjen Negeri Pahang dalam menghadapi Sukan Malaysia Ke-15.
Kerajaan Negeri akan memastikan bahawa acara-acara dapat dijalankan
dengan lancar dan pencapaian yang cemerlang akan digapai oleh
atlet-atlet Negeri ini sesuai dengan motto “Sukan Cemerlang Pahang Gemilang”.
Peruntukan untuk kerja-kerja mempersiapkan infrastruktur serta
menaiktaraf kemudahan sukan telah diluluskan sebanyak RM159.0 juta oleh
Kerajaan Persekutuan secara pinjaman. Di samping itu, sebanyak RM9.0
juta juga lagi diluluskan bagi Perbelanjaan Mengurus SUKMA 2012.
Kerajaan Negeri masih kekurangan sebanyak RM69 juta dan akan dipohon
untuk ditampung oleh Kerajaan Persekutuan melalui pinjaman.
11. MENINGKATKAN DAYA SAING NEGERI
Meningkatkan Pembangunan Industri
46. Bagi
membolehkan Negeri ini terus relevan dalam pembangunan dan industri,
pelaburan baru perlu dipertingkatkan. Tahun 2010 telah menyaksikan
sebanyak RM1.04 bilion pelaburan perkilangan telah diluluskan di Negeri
Pahang, 96% atau RM1 bilion pelaburan ini terdiri daripada pelaburan
asing. Bagi tempoh antara Januari - Julai 2011, sebanyak 17 projek
perkilangan telah diluluskan dengan nilai pelaburan sebanyak RM988 juta
dan pelaburan asing adalah sebanyak RM626 juta. Adalah dijangkakan,
angka keseluruhan tahun 2011 akan mengatasi angka tahun sebelumnya.
Untuk menjayakan pembangunan ECER, Negeri Pahang mensasarkan kemasukan
pelaburan dari dalam dan luar negeri sebanyak RM1.5 bilion - RM2 bilion
setahun.
47. Kawasan
Perindustrian Gebeng terus muncul sebagai kawasan perindustrian utama
di Negeri Pahang dan kini telah berjaya menempatkan sebanyak 123 projek
perkilangan dengan nilai pelaburan RM16.23 bilion. Sebagai hub industri
kimia dan petrokimia, Kawasan Perindustrian Gebeng dijangka akan terus
menarik aktiviti ‘upstream’ dan ‘downstream’ yang
berasaskan Oil & Gas. Pelaksanaan Program Pembangunan Bandar
Pelabuhan Kuantan yang dirancang oleh pihak ECERDC, akan melibatkan
pembesaran Pelabuhan Kuantan terutamanya menaiktaraf kemudahan sedia ada
seperti ‘berth facilities’, ‘harbour basin’, ‘storage terminal’ dan sebagainya.
48. Negeri
Pahang juga sedang membangunkan hub automotif di Kawasan Perindustrian
Peramu dengan pemain utamanya terdiri daripada Kumpulan DRB HICOM yang
telah diberikan hak untuk memasang kenderaan berbagai jenama dari
berbagai negara seperti Mitsubishi, Isuzu dan juga kenderaan mewah
seperti Mercedez Benz. Salah sebuah pengeluar kenderaan utama dunia
iaitu (Volkswagen/Audi) dari Jerman juga telah memilih Peramu sebagai
pusat pemasangan kenderaan bagi pasaran Asia.
49. Negeri Pahang juga sedang membangunkan kawasan perindustrian baru untuk dijadikan sebagai ‘supply base’ bagi industri berasaskan ‘Oil and Gas’ dan ‘Maritime Services’ yang dikenali sebagai Tg. Agas Oil & Gas And Maritime Industrial Park
seluas 4,000 ekar. Kerajaan Persekutuan telah meluluskan peruntukan
tambahan sebanyak RM300 juta untuk tempoh RMK-10 bagi tujuan pembangunan
infrastruktur. Usaha-usaha sedang dijalankan untuk menarik pelabur bagi
penempatan operasi aktiviti fabrikasi, pembaikan kapal-kapal dan
pembinaan logistik ‘Oil and Gas’.
50. Gambang
Technology Park merupakan satu lagi kawasan perindustrian baru yang
sedang dibangunkan bagi pembangunan halal hub serta industri berasaskan ‘knowledge based’.
Pembinaan sebuah Kompleks Makanan Halal Pahang telah siap dibina dan
dijangka mula beroperasi pada tahun 2012, diikuti dengan Taman Industri
Produk Halal yang akan dibangunkan oleh ECERDC. Pembangunan ini juga
merangkumi Gambang CyberTECH City (331.60 ekar), Gambang Science Park
(251.51 ekar) yang berasaskan bioteknologi dan juga pembinaan sebuah
Gelatin Halal Nasional (150.00 ekar).
Yang Berhormat Tuan Yang DiPertua,
LYNAS
51. Saya
ingin mengambil kesempatan di sini untuk menyentuh tentang pelaburan
Syarikat Lynas yang telah dijadikan isu oleh pihak pembangkang dan
pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab untuk membenci Kerajaan.
Syarikat Lynas akan memproses apa yang disebut sebagai Tanah Jarang atau
Tanah Nadir atau Rare Earth. Ianya telah dimomok-momokkan oleh
pihak-pihak tidak bertanggungjawab yang mereka sendiri saja tahu
motifnya dengan mencucuk rakyat, menghasut rakyat membenci Kerajaan.
Lynas telah dijadikan satu isu sedangkan ianya bukan isu bahkan ia
adalah serupa dengan lain-lain pelaburan yang ada di Gebeng.
Yang Berhormat Tuan Yang DiPertua,
52. Tanah Jarang ini adalah satu bahan yang sangat bernilai dan sangat berharga. Aplikasinya sangat luas. Ianya digunakan dalam wind turbine, hybrid car, electronic appliances, energy saving bulb. Kesemuanya ini menjurus ke arah green technology. Selain dari itu rare earth
ini boleh digunakan juga untuk pembuatan enjin jet kapalterbang, selain
dijadikan peralatan persenjataan termasuk untuk membuat missile head ataupun kepala peluru berpandu.
Yang Berhormat Tuan Yang DiPertua,
53. Sejak
dahulu lagi ada satu bahan atau barangan yang kalau dikuasai oleh
sesebuah masyarakat, sesebuah negara akan menjadikan masyarakat dan
negara itu berketrampilan dan boleh mengawal, menguasai negara-negara
yang lain; emas sebagai contoh, kemudian rempah ratus, bijih timah,
getah, kelapa sawit dan pada zaman yang moden ini petroleum. Orang akan
berperang disebabkan oleh petroleum. Barangan yang saya sebutkan tadi
adalah yang sangat berharga dan bernilai. Sekarang ini the ‘in thing’ dalam Bahasa Inggeris ialah rare earth.
54. Deng Xiao Ping pernah menyatakan, “Arab has oil, China has rare earth”. Pada tahun 1948 rare earth
ini banyak diusahakan di India dan di Brazil. Tahun 1950-an di South
Afrika; 60-an, 80-an di Mountain Pass oleh Syarikat Molycorp di
California. Pada masa sekarang China menjadi pengeluar utama terbesar di
dunia dengan mengeluarkan 97% dari keperluan rare earth seluruh dunia. Negara China mengusahakan rare earth ini di Inner Monggolia. Reserve yang ada di Negara China sekarang ini adalah 37% dari reserve untuk keseluruhan dunia. Pada tahun 2010 sebuah badan USGS telah mengeluarkan dapatan (finding) iaitu Amerika Syarikat mempunyai 13 milion metrik tan reserve Tanah Jarang dan sejak tahun 2009 permintaan terhadap Tanah Jarang melebihi pengeluaran sebanyak 40,000 tan setiap tahun.
55. Saya
patut sebutkan juga di sini, di Negara Jepun terdapat satu kawasan
seluas lebih kurang 2.3 km lebar tapi boleh mengeluarkan rare earth yang cukup untuk membekal keperluan dunia untuk setahun. Ini bermakna rare earth
ini adalah satu bahan yang perlu. Sayang sedikit ianya telah
dikelirukan dengan Syarikat Asia Rare Earth iaitu salah satu subsidiari
Mitsubishi Chemical, sebuah Syarikat Jepun, di Bukit Merah. Kononnya rare earth
di situ telah menyebabkan ramai penduduk di sekitar menghidap penyakit
kanser. Ada kanak-kanak yang dilahirkan cacat, ramai yang menghidap
penyakit kanser.
Yang Berhormat Tuan Yang DiPertua,
56. Untuk
makluman Dewan yang mulia ini, ada perbezaan operasi antara Syarikat
Lynas dengan Syarikat Asia Rare Earth iaitu anak syarikat Mitsubishi
Chemical. Walaupun namanya Asia Rare Earth tetapi syarikat ini bukan
memproses rare earth. Ia memproses tin tailing ataupun tahi bijih ataupun amang bijih. Tin tailing
ini, Yang Berhormat Tuan Yang DiPertua, kadar radio aktif adalah 37
kali ganda dari kadar standard biasa dan bahan sisanya juga 60 kali
ganda lebih tinggi dari yang mungkin dijadualkan akan dikeluar oleh
Syarikat Lynas ini. Bahannya berbeza: Lynas, rare earth; Asia Rare Earth
yang di Bukit Merah itu adalah amang bijih. Walaupun dengan izin end product-nya sama tetapi raw material-nya adalah berbeza.
Yang Berhormat Tuan Yang DiPertua,
57. Dalam
satu perjumpaan baru-baru ini, pihak pembangkang telah membawa seorang
anak cacat yang kononnya cacat disebabkan oleh ibunya bekerja di
Syarikat Asia Rare Earth yang memproses tahi bijih ataupun amang bijih.
Sebenarnya wanita tersebut bekerja semasa kilang berkenaan sedang dibina
kerana kilang berkenaan tidak membenarkan wanita mengandung bekerja di
kilang yang berkenaan dan anak itu cacat adalah seperti kanak-kanak
cacat yang lain. Ramai kanak-kanak cacat, ramai orang menderita kerana
kanser tapi tempat mereka tidak ada pulak Syarikat Lynas. Kita harap
perkara ini dapat kita fahami supaya secara rasionalnya nanti kita dapat
membezakan antara fitnah dengan kenyataan.
Yang Berhormat Tuan Yang DiPertua,
58. Saya
perlu sebutkan satu lagi, syarikat yang di Bukit Merah ini tutup kerana
rugi dan ada penduduk yang membawa tindakan mahkamah menyaman syarikat
berkenaan. Mereka menang di Mahkamah Tinggi tetapi di Mahkamah Rayuan
mereka kalah, syarikat ini menang tetapi ianya tidak dihebahkan.
Yang Berhormat Tuan Yang DiPertua,
59. Syarikat
Lynas hanya boleh beroperasi dengan syarat-syarat yang ditetapkan. Kita
ada banyak badan-badan selia. Di peringkat antarabangsa kita ada IAEA;
di Malaysia kita ada AELB, Nuklear Malaysia, selain daripada DOE
(Jabatan Alam Sekitar). Berhubung dengan pelaburan Syarikat Lynas ini,
dia akan melalui empat tahap. Tahap pertama ialah mendapatkan Lesen
Pembinaan; telahpun didapati dikeluarkan oleh AELB. Tahap yang kedua
ialah Pre Operation Licence. Ini untuk tempoh dua tahun, akan
juga dikeluarkan oleh AELB. Kalau dalam tempoh dua tahun itu terdapat
syarikat melanggar syarat ataupun bahan keluarannya memudaratkan rakyat,
AELB akan menarik lesen dan syarikat tersebut tidak akan dibenarkan
beroperasi. Yang ketiga ialah Full Operation Licence, juga dikeluarkan oleh AELB dan yang keempat Decommissioning Licence iaitu untuk memulihkan tapak sebagaimana sedia. Ini juga ditentukan oleh pihak AELB.
Yang Berhormat Tuan Yang DiPertua,
60. Kita
telahpun diberi fahaman berdasarkan kepada bahan-bahan bacaan dan juga
berdasarkan kepada keterangan pakar-pakar termasuk pakar-pakar nuklear
yang terdiri daripada YB. Dr. Che Rosli, Ahli Parlimen PAS Hulu Langat
dan juga Proffesor Tarmizi dari UTM Skudai, kedua-duanya pakar nuklear
yang mengatakan bahawa bahan projek Lynas ini tidak memudaratkan sesiapa
saja selagi ianya mematuhi peraturan sedia ada.
Yang Berhormat Tuan Yang DiPertua,
61. Lynas
ini sebenarnya bukanlah satu isu. Ianya hanyalah dimainkan oleh
pihak-pihak tertentu atau pihak-pihak yang telah dikudakan oleh
pihak-pihak tertentu. Prosesnya adalah proses kimia yang biasa sama
dengan kilang-kilang kimia yang lain yang beroperasi di Gebeng. Ianya
perlu mematuhi undang-undang termasuk Akta Pelesenan Tenaga Atom dan
juga Akta Kualiti Alam Sekitar. Patut saya sebutkan di sini bahawa
telahpun dibuktikan Syarikat Lynas ini sepatutnya boleh beroperasi sebab
ia tidak menjejaskan kepentingan rakyat. Saya petik apa yang dituliskan
di sini. “An independent review was initiated by Malaysian
Government and the United Nation and conducted by IAEA between 29th May
and 3rd June 2011 to address concerns of radio active hazards”.
Yang Berhormat Tuan Yang DiPertua,
62. Saya minta ahli-ahli Dewan dengar. “The IAEA team was not able to identify any non compliance with international radiation safety standards”.
Maknanya pakar antarabangsa telah memberikan penjelasan dan mendapati
bahawa tidak ada sebab yang menunjukkan bahawa Syarikat Lynas tidak
mematuhi apa-apa peraturan. Saya baca sedikit lagi, “The IAEA report has concluded in a report issued by The Nuclear Watchdog”, badan antarabangsa, pada 30 Jun 2011, macam saya sebutkan tadi, “that it did not find any instance of non-compliance with international radiation safety standards.
Yang Berhormat Tuan Yang DiPertua,
63. Kalaulah
pakar-pakar tempatan kita tak dipercayai, badan-badan antarabangsa yang
kita percayai juga tak mahu kita percayai juga, apakah ini? Ianya tak
lain tak bukan ialah kerana politik.
Yang Berhormat Tuan Yang DiPertua,
64. Kerajaan
Negeri bertanggungjawab untuk menjaga kepentingan rakyat dan
kesejahteraan rakyat. Kerajaan Negeri sedar bahawa kita dipilih oleh
rakyat. Kita bergantung undi kepada rakyat. Tidak munasabah bagi kita
untuk kita menyusahkan dan memudaratkan rakyat. Kalau rakyat semua mati,
siapa nak undi kita? Logik. Kita hidup atas rakyat. Rakyat undi kita.
Kita membuat sesuatu ini menyebabkan rakyat mati, siapa nak undi kita?.
Kita tidak akan berkompromi tentang ini. Pihak Syarikat Lynas kena
mematuhi satu persatu dan setakat ini ianya memang telah pun dipatuhi.
Saya berasa sangat sedih, Yang Berhormat Tuan Yang DiPertua, kerana
akibat daripada kontroversi ini, Syarikat Siemen dari Jerman yang datang
berjumpa saya dan saya telah yakinkan mereka dan mereka akan buat
pelaburan di sini, disebabkan kontroversi, ini telah melarikan diri dan
sedang meninjau samada di Klang, Selangor ataupun di Kulim Hi-Tech,
Kedah. Kedua-duanya negeri dikuasai oleh pembangkang. Adakah ini
strategi pembangkang untuk menakut-nakutkan pelabur dari datang ke
Pahang supaya pelabur-pelabur boleh pergi ke negeri yang dikuasai oleh
pembangkang?
Yang Berhormat Tuan Yang DiPertua,
65. Saya
berharap perkara ini dapat difikirkan. Tapi saya teringat juga firman
Allah Subhanahu Wata’ala, kalau salah betulkan saya sebab saya baca ayat
ini semasa saya Darjah 1 tahun 1959 (ayat Al-Quran). Maknanya hati
mereka, pendengaran mereka, pemandangan mereka telah dikunci. Cop! Cop
mati stem! Tidak ada lagi untuk bertukar jadi baik. Bagi mereka azab
yang sangat pedih. Bagi mereka, pembangkang dan kuncu-kuncu mereka,
saya bacakan ayat ini. Saya akan minta pihak Lynas mengeluarkan pula
senarai kontraktor-kontraktor yang terlibat dengan syarikat berkenaan.
Dan jangan terkejut dalam senarai kontraktor ini, ada rakan kongsi
kepada orang yang paling menentang Lynas. Termasuk jugalah rakan
kongsi-rakan kongsi dengan wakil kita dari Semantan dan Beserah. Siapa
dapat faedah?. Saya tidak dapat faedah, Yang Berhormat Tuan Yang
Dipertua tidak dapat faedah. Kerajaan tidak mendapat apa-apa faedah.
Kita harapkan pelaburan ini dapat menjana kegiatan ekonomi dan
mewujudkan peluang pekerjaan.
66.
Yang Berhormat Tuan Yang DiPertua, saya ingin menjelaskan di sini
Syarikat Lynas datang untuk melabur di sini semata-mata atas dasar
faktor perniagaan, faktor ekonomi. Contohnya caustic soda yang digunakan
dalam proses perkilangan ini di Malaysia harganya cuma RM500.00 satu
metrik tan tetapi di Australia RM1,500.00/ metrik tan. Yang kedua air;
di Australia RM6.00/meter padu, di Malaysia 84 sen/meter padu.
Elektrik; di Australia RM1.00/kWh , di Malaysia 23 sen /kWh. Maknanya
dari segi kos pelaburan mereka lebih ekonomi untuk datang ke mari dari
mereka memprosesnya di Australia sendiri.
Yang Berhormat Tuan Yang DiPertua,
67.
Dunia sekarang global tidak ada lagi sempadan. Oleh sebab itu pelaburan
boleh pergi ke mana-mana. Mereka akan pilih tempat yang mudah, kosnya
yang rendah. Itu sebabnya Siemen lari dari Pahang disebabkan oleh isu
kontroversi ini, dan cari tempat samada di Selangor atau pun di Kedah.
Ini semata-mata fakta ekonomi.
Yang Berhormat Tuan Yang DiPertua,
68.
Soalnya ialah ramai di antara kita tidak mahu faham. Itu tidak mengapa,
tidak menjadi masalah. Kerajaan Negeri mengalu-alukan sebarang
bantahan, sebarang tunjuk perasaaan, sebarang percubaan untuk mengubah
persepsi pemahaman rakyat, silakan, tidak ada masalah. Tetapi InsyaAllah
akan terbukti nanti kebenaran di sebelah siapa. Walaupun cukai
dikecualikan dan ini memang dasar sejak kita Merdeka lagi yang kita
sebutkan sebagai memberi tahap pioneer status oleh Almarhum Tunku Abdul Rahman, Allahyarham Tun Abdul Razak dan sekarang ini kita sebut tax holiday
tidak diperlukan cukai. Nampak rugi kepada Kerajaan tapi ini adalah
satu strategi untuk menarik pelabur. Kita dapat lihat faedah-faedah lain
yang lebih nyata; faedah pekerjaan kepada orang-orang kita.
69. Kalau Gebeng ini ditutup hampir 40,000 akan hilang pekerjaan. 40,000 pekerja kali empat orang dependent
yang ditanggung, 160,000 orang kita akan tidak dapat mohon pekerjaan.
Kita mesti melihat dari segi lebih luas. Ada sorong tarik, diberi tax holiday tapi kita dapat mengadakan peluang pekerjaan kepada orang kita.
Pertanian Sebagai Satu Industri
Yang Berhormat Tuan Yang DiPertua,
70.
Saya minta izin untuk teruskan, sektor pertanian terus menjadi tumpuan
Kerajaan Negeri agar dapat berdaya saing sebagai industri bagi
pengusaha-pengusaha dapat mewujudkan usahawantani. Dasar Pertanian
Negara Keempat (DPN4) telah menggariskan tindakan yang perlu
dilaksanakan bagi mencapai sasaran sektor pertanian sebagai satu
industri iaitu :
a. Pelaksanaan program secara bersepadu dan fokus kepada people centric ;
b. Pemindahan teknologi dilaksanakan secara pakej bagi meningkatkan daya saing dan kemampuan sektor mengikut bussiness model tanaman yang ditetapkan ;
c. Memberi
fokus kepada komoditi terpilih berasaskan pendekatan kluster iaitu
untuk eksport segar ataupun untuk dieksport secara sejuk beku ; dan
d. Jaminan
keselamatan makanan dengan menyokong Amalan Pertanian Baik (ABP) untuk
membolehkan barangan pertanian bersaing dalam perdagangan global.
71.
Kerajaan akan menggunakan segala sumber yang ada bagi mencapai matlamat
menjadikan bidang pertanian sebagai satu bidang industri yang
menjanjikan pulangan lumayan kepada pengusahanya. Oleh itu, usahasama
dengan pihak swasta secara berskala besar mengembangkan aktiviti
pemprosesan dan kepelbagaian produk pertanian di kalangan usahawan kecil
pertanian, memperkukuhkan jaringan pemasaran terus memperbaiki sistem
penyampaian supaya dapat berdaya saing.
Ternakan Sebagai Industri
Yang Berhormat Tuan Yang DiPertua,
72.
Dasar Pertanian Negara Keempat telah memilih Pahang sebagai pusat
pengeluaran ternakan untuk Negara. Dengan keluasan tanah & ternakan
yang sedia ada, Negeri Pahang mempunyai potensi yang besar dalam
pembangunan industri ternakan negara. Penilaian impak RMK-9 menunjukkan
peningkatan pertambahan populasi ternakan, pengeluaran hasil dan nilai.
Oleh itu industri ternakan telah mula dijalankan secara berskala
komersial dan bernilai tinggi.
73.
Sebanyak 8 projek dicadang untuk dilaksanakan dalam tahun 2012 di bawah
RMK-10. 4 darinya adalah merupakan projek baru yang tercetus dari
penilaian impak yang telah dibuat ke atas program yang dilaksanakan
sepanjang RMK-9. Ianya melibatkan projek pembangunan industri ruminan,
industri unggas dan industri asas tani yang akan disokong dengan program
pembangunan kesihatan veterinar, pembangunan pusat perkhidmatan
veterinar, pembangunan pusat sumber genetik ternakan dan pembangunan
industri makanan ternakan. Pembangunan modal insan turut diberi tumpuan
untuk melahirkan individu-individu berkemahiran tinggi yang akan
menjadi pemacu kepada pembangunan industri ternakan.
Meningkatkan Pembangunan ICT
Yang Berhormat Tuan Yang DiPertua,
74.
Perkembangan teknologi ICT pada masa ini begitu pesat dan ianya
memenuhi keperluan dalam pelbagai aspek keperluan seharian sama ada
untuk keperluan orang perseorangan atau organisasi. Perkembangan
teknologi ICT ini sebenarnya selari dengan keperluan organisasi dan
orang perseorangan yang memerlukan perkhidmatan yang pantas, maklumat
tepat mengikut masa dan lokasi tertentu. Kita perlu melihat perkhidmatan
ICT sebagai bahagian hadapan agar dapat memberi maklumat yang terkini
dan berkesan kepada semua rakyat yang memerlukan perkhidmatan.
Penyediaan infrastruktur ICT yang lengkap dan cekap menyediakan
keupayaan jentera kerajaan untuk bersaing di peringkat tempatan dan
global. Kesan seterusnya akan menimbulkan keyakinan pelabur dan pihak
swasta sama ada dalam dan luar negara untuk membangunkan ekonomi di
negeri ini khasnya dalam bidang ICT dan bidang-bidang lain secara
keseluruhannya.
75.
Kerajaan Negeri Pahang telah merancang bagi memastikan perkembangan
penggunaan teknologi ICT terus berkembang dan dapat dilaksanakan dengan
terancang dan berstrategi. Bagi tujuan tersebut, pelaksanaan Pelan
Strategi Teknologi Maklumat akan diteruskan sehingga 2012 bersama-sama
dengan pelan perancangan Rancangan Malaysia Ke-10 (RMK-10) yang
telah dilancarkan pada tahun 2010 yang lalu. Bagi meningkatkan
penggunaan ICT dalam Perkhidmatan Kerajaan Negeri, tumpuan akan
diberikan kepada aktiviti yang akan memberi impak yang tinggi khasnya
kepada projek e-Government yang ianya akan memastikan perkara berikut :
1. Membangunkan sistem aplikasi daripada permulaan proses sesuatu kerja sehingga ke akhir proses kerja-kerja tersebut (end to end solution) secara online.
2. Semua
perkhidmatan yang telah mempunyai kemudahan ICT mestilah memaksimakan
penggunaan kemudahan tersebut. Pemantauan perlu dilaksanakan secara
berterusan bagi memastikan kejayaannya.
3. Bagi
semua jabatan kerajaan perlulah melaksanakan pengurusan rekod secara
digital keseluruhannya dan seterusnya perlaksanaan hendaklah secara online.
76.
Berpandukan kepada perkara tersebut, semua jabatan dan agensi perlu
mewujudkan mekanisme atau jawatankuasa atau kumpulan kerja bagi
memastikan semua aktiviti yang berkaitan dengan pembangunan ICT jabatan
atau agensi berjalan dengan lancar.
Mempertingkatkan Kapasiti Pelabuhan Kuantan
Yang Berhormat Tuan Yang DiPertua,
77.
Pada tahun 2011, terdapat 19 buah dermaga di Pelabuhan Kuantan dengan
kemampuan untuk mengendalikan kapal dengan benaman (draught) 11.2
meter. Ini adalah mencukupi bagi mengendalikan kargo-kargo komersial
sedia ada. Namun begitu, bagi mempertingkatkan lagi perkhidmatan di
Pelabuhan Kuantan, usaha-usaha perlu dilakukan bagi meningkatkan benaman
kapal yang boleh berlabuh di Pelabuhan Kuantan kepada 16 meter.
Berikutan itu usaha sedang dilaksanakan oleh pihak Majlis Pembangunan
Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECERDC) pada tahun 2011 bagi menjayakan
projek pembesaran dan menaik taraf Pelabuhan Kuantan.
78.
Cadangan pembesaran dan menaiktaraf Pelabuhan Kuantan ini akan
melibatkan kerja-kerja pembinaan pemecah ombak, pengerukan kapital,
penambah tanah serta pembinaan dermaga baru. Kerja-kerja pembesaran dan
menaiktaraf Pelabuhan Kuantan ini juga akan dilaksanakan di dalam Tempoh
RMK-10. Kajian-kajian bagi rekabentuk pemecah ombak bagi projek ini
sedang dilaksanakan dan dijangka akan siap pada tahun 2012. Projek ini
dijangka akan siap sepenuhnya pada pertengahan tahun 2016.
79.
Usaha ini akan membolehkan Pelabuhan Kuantan mengendalikan kapal yang
lebih besar yang mempunyai benaman 16 meter. Ia akan mampu menarik
kapal-kapal seperti kapal kontena dengan muatan 13,500 TEUs bagi
mengendalikan aktiviti trans-shipment di Pelabuhan Kuantan.
Selain dari itu, ia juga mampu mengendalikan kapal-kapal tangki besar
seperti kapal tangki Gas Asli Cecair (LNG) serta kapal kargo pukal
kering sehingga 150,000 DWT.
Mempergiatkan Industri Pelancongan
Yang Berhormat Tuan Yang DiPertua,
80.
Kerajaan Negeri sedar bahawa industri pelancongan mempunyai nilai
tambah yang tinggi dan berupaya menjadi pemangkin utama pertumbuhan
ekonomi Negeri. Pada tahun 2012, kemasukan pelancong ke Negeri Pahang
disasarkan seramai 10.5 juta orang berbanding 9.5 juta orang pada tahun
2010. Pelaburan di dalam bidang pelancongan juga telah mencapai lebih
RM6 billion. Industri pelancongan di Negeri Pahang juga telah mewujudkan
lebih daripada 25,000 peluang pekerjaan sebagai pekerja hotel, pemandu
pelancong, agen-agen pelancongan, industri kraftangan, pengusaha makanan
dan sebagainya. Industri pelancongan juga telah memberi manfaat kepada
penduduk Luar Bandar apabila program homestay diperkenalkan.
Setakat ini sebanyak 251 buah rumah telah menjadi peserta program ini
sehingga Julai 2011, seramai 20,818 pelancong telah menginap di program homestay ini.
81.
Pelaburan adalah meliputi pembangunan hotel-hotel, taman tema dan
perhotelan. Pada masa ini, terdapat 439 buah hotel dengan kemudahan
penginapan pelbagai saiz dengan jumlah bilik sebanyak 24,689
keseluruhannya. Industri pelancongan di Negeri Pahang tertumpu terhadap
pelaksanaan pelan tindakan berasaskan Nature and Adventure.
Berdasarkan kepada fokus ini sumber semulajadi yang ada di Negeri ini
telah menjadi acara tahunan dan dimasukkan di dalam kalendar Acara
Tahunan Negeri Pahang. 17 acara utama telah dilaksanakan di antaranya
ialah Pertandingan Mengenal Burung Antarabangsa Bukit Fraser, Tioman Mega Dive dan Bill Fish Competition di Rompin.
82. Pada tahun 2012, acara sukan berbasikal yang merupakan sebahagian daripada Sports Tourism
akan dipromosikan sebagai tarikan baru pelancongan. Acara ini akan
dijadikan acara mingguan di Bandar Kuantan bagi membolehkan orang ramai
berbasikal bersama keluarga.
Meningkatkan Sektor Perlombongan
Yang Berhormat Tuan Yang DiPertua,
83.
Sektor perlombongan menjadi salah satu penjana aktiviti ekonomi kepada
Kerajaan Negeri. Ianya berpotensi untuk dimajukan secara ekonomik
terutamanya dalam meningkatkan aktiviti “value added” yang
memerlukan pembangunan R&D. Menyedari sumber mineral sedia ada
dapat mempertingkatkan daya pembangunan ekonomi, Kerajaan Negeri Pahang
akan menguatkuasakan pemakaian Enakmen Mineral 2001 dan
Peraturan-peraturan Mineral 2005. Peraturan ini diwujudkan bagi
memastikan urus tadbir dalam hal-hal perlombongan dapat dijalankan
dengan efisyen dan seterusnya akan memaksimumkan hasil pendapatan
Kerajaan Negeri. Hasil royalti lombong yang telah dikutip sehingga Ogos
2011 adalah sebanyak RM26.0 juta, meningkat sebanyak 85% berbanding
bagi tempoh yang sama pada tahun 2010 iaitu sebanyak RM14.0 juta. Saya ingin menegaskan bahawa jumlah ini hanyalah 5% dari nilai hasil keluaran - satu angka yang sangat kecil.
84.
Semua pihak mesti mempunyai sikap yang realistik. Terdapat lebih kurang
4,000 permohonan untuk mengusahasilkan perlombongan bijih besi. Adalah
tidak munasabah bagi Kerajaan untuk meluluskan kesemua permohonan ini.
Jika satu Permohonan diluluskan kawasan seluas 200 (dua ratus) ekar, ini
bermakna di Negeri Pahang akan terdapat kawasan perlombongan bijih besi
seluas 800,000 (lapan ratus ribu) ekar. Jika ini berlaku sudah pasti
bukan sahaja kegiatan pertanian tetapi tapak perumahan jugak tidak dapat
disediakan sebab sebahagian besar dari Negeri Pahang telah menjadi
kawasan perlombongan bijih besi. Oleh sebab itu, Kerajaan akan
berhati-hati dan penuh teliti dalam menentukan jumlah kawasan-kawasan
yang boleh dijadikan kawasan perlombongan bijih besi.
85.
Kerajaan telah merangka garis panduan perlombongan bijih besi di Negeri
ini dengan tujuan menjaga dan memelihara alam sekitar termasuk
Pelabuhan Kuantan yang pada masa ini berada dalam keadaan yang sangat
teruk dicemari oleh habuk di musim panas dan lumpur semasa musim hujan.
Kesulitan ini menimbulkan kemarahan rakyat bukan kepada pelombong atau
kontraktor tetapi kepada Kerajaan. Kerajaan Negeri tidak mampu
menanggung kemarahan rakyat sedangkan pihak lain mengaut keuntungan
semata-mata. Kerajaan yakin, apabila Garis Panduan lengkap dalam sedikit
masa lagi, kegiatan perlombongan bijih besi akan dapat diuruskan dengan
lebih baik dan dengan lebih teratur tanpa menjejaskan alam sekitar dan
tanpa menyusahkan rakyat.
Meningkatkan Pengurusan Perhutanan
Yang Berhormat Tuan Yang DiPertua,
86.
Pengurusan hutan masa kini amatlah berbeza berbanding dengan
dekad-dekad yang lalu. Hutan tidak lagi dilihat sebagai wadah untuk
mengeluarkan kayu balak semata-mata, tetapi fungsinya lebih pelbagai
merangkumi aspek kepentingan sebagai sumber bekalan air, kawalan banjir,
hakisan tanah, sumber kestabilan alam sekitar, sumber untuk rekreasi,
sumber makanan untuk masyarakat Orang Asli dan masyarakat setempat,
sumber pengekalan untuk perubahan suhu dunia (climate change),
sumber kepelbagaian biologi dan sumber genetik serta berbagai isu lain
yang jelas menunjukkan hutan adalah sesuatu yang amat penting dan perlu
dikekalkan. Hutan adalah anugerah Allah yang hendaklah disyukuri dan
dipelihara untuk generasi akan datang.
87.
Isu-isu yang berkaitan dengan perhutanan seringkali menjadi tajuk utama
di peringkat tempatan dan antarabangsa serta sering diperbahaskan dalam
forum-forum mengenai pembangunan mapan sumber asli dan pengekalan
kestabilan alam sekitar. Di peringkat tempatan pula, isu-isu perhutanan
yang menyentuh kepentingan pengekalan kawasan hutan yang mencukupi,
cabaran pematuhan perlaksanaan amalan pengurusan hutan secara berkekalan
yang menekankan penstabilan alam sekitar dan amalan pengurusan dan
pembangunan mampan sumber hutan adalah beberapa isu yang sering menjadi
perhatian oleh masyarakat umum. Ini jelas dapat dilihat daripada
pelbagai inisiatif dan liputan media massa yang diadakan di peringkat
tempatan dan antarabangsa yang sentiasa mengaitkan pengurusan hutan
dengan kesejahteraan hidup kita. Perkembangan ini jelas menunjukkan
bahawa masyarakat masa kini sememangnya prihatin dan mementingkan
pembangunan hutan yang seimbang dengan mengambilkira dengan lebih mantap
lagi aspek-aspek ekonomi, sosial dan alam sekitar.
88.
Sumber hutan di Negeri Pahang pada penghujung tahun 2010 adalah
dianggarkan seluas 2.07 juta (2,068,199.20) hektar atau 57.5% daripada
keluasan tanah negeri. Daripada jumlah ini, seluas 1.56 juta
(1,562,902.20) hektar atau 43.44% keluasan tanah merupakan Hutan Simpan
Kekal (HSK), manakala 0.40 juta (399,740) hektar atau 11.11% adalah
Taman Negara/ Suaka Hidupan Liar dan Burung; serta selebihnya 0.11 juta
(105,963) hektar atau 2.94% adalah Tanah Kerajaan Berhutan. Oleh sebab
itu Yang Berhormat Tuan Yang Dipertua, semua pihak mestilah memahami
bahawa walaupun Negeri Pahang ini sangat luas tetapi sebahagian besar
dari keluasan Negeri Pahang ini telah pun di rezabkan untuk
bahagian-bahagian rezab seperti yang disebutkan tadi rezab Hutan Kekal,
Taman Negara/Suaka Hidupan Liar dan Burung dan jika kita memahami
hakikat ini maka tidak akan timbul lagi anggapan seolah-oleh negeri
Pahang ini mempunyai tanah yang berlebih-lebihan sedangkan hakikat
sebenarnya tidaklah sedemikian.
89.
Sumber hutan merupakan aset semulajadi yang penting kepada pertumbuhan
ekonomi dan pembangunan masyarakat. Dalam konteks ini, sektor perhutanan
terus memainkan peranannya sebagai salah satu penyumbang utama kepada
hasil Kerajaan Negeri berjumlah RM70.01 juta bagi tahun 2011 dan RM83.11
juta bagi tahun 2010.
Bagi
tahun 2011, sektor ini dijangkakan akan terus menyumbang sebanyak
RM88.0 juta. Sumbangan ini adalah terdiri daripada kutipan hasil
premium, royalti dan caj-caj lain. Pada masa yang sama dalam usaha bagi
mengekalkan terus prestasi sektor perhutanan yang menggalakkan dalam
menyumbang kepada pembangunan sosio-ekonomi negeri, Kerajaan Negeri
sedang mengkaji semula kadar royalti yang perlu dikenakan ke atas
pengeluaran kayu-kayu balak, meningkatkan penguatkuasaan undang-undang
perhutanan serta memperkemas Sistem Kutipan Hasil Hutan Secara
Berkomputer supaya kutipan hasil dari sektor perhutanan dapat
dipertingkatkan lagi.
90.
Kerajaan Negeri sememangnya menyedari kepentingan sumber hutan terhadap
pembangunan negeri dan kesejahteraan rakyat. Di atas kesedaran
terhadap tanggungjawab ini, maka Hutan Simpanan Kekal (HSK) di Negeri
Pahang sentiasa dijaga, diurus dan dibangunkan secara sistematik dan
saintifik berdasarkan prinsip Pengurusan Hutan Secara Berkekalan.
Selaras dengan komitmen ini, pencapaian Pengurusan Hutan Secara
Berkekalan dipantau melalui persijilan MS ISO 9001:2008 dan juga MC
& I (2002). Usaha-usaha ini terbukti dengan penganugerahan
Pensijilan Kayu Malaysia (MTCC) bagi tempoh 13 November 2007 hingga 12
November 2012. Ini bermakna bahawa pengurusan hutan di negeri Pahang ini
mendapat pengiktirafan dari pihak yang mempunyai otoriti. Seperti yang
dinyatakan terdahulu, Kerajaan Negeri akan terus memainkan peranan yang
penting dalam memastikan sumber hutan yang berharga ini diuruskan secara
mampan selaras dengan prinsip Pengurusan Hutan Secara Berkekalan.
Seiringan dengan usaha dalam pelaksanaan MS ISO 9002 dan MC & I,
Catuan Tebangan Tahunan (CTT) bagi Rancangan Malaysia Ke Sepuluh
(RMK-10) (2010-2015) yang telah ditetapkan oleh Majlis Perhutanan Negara
adalah sebanyak 13,610 hektar akan terus dipatuhi.
91.
Dalam usaha bagi meningkatkan kutipan hasil hutan, Kerajaan Negeri
akan terus memberi keutamaan kepada aktiviti memelihara dan melindungi
kepelbagaian biologi hutan, air dan tanah untuk memastikan penggunaannya
secara mampan. Kerajaan Negeri akan terus menjalankan projek-projek
berkaitan dengan eko-pelancongan dan bioversiti hutan. Ini adalah
sejajar dengan keperluan dan matlamat Kerajaan Negeri bagi meningkatkan
hasil dan perkhidmatan hutan melalui pelbagai aktiviti perhutanan
tersebut.
12. MEMPERKASAKAN PEMBANGUNAN MODAL INSAN
Memperkasakan Pendidikan Awal
Yang Berhormat Tuan Yang DiPertua,
92.
Pembangunan pendidikan dirangka untuk memastikan semua warganegara
mendapat peluang pendidikan prasekolah, rendah, menengah dan tertinggi.
Justeru, kemudahan-kemudahan pendidikan telah disediakan dalam RMK-10
pada semua peringkat pendidikan dari prasekolah hingga ke peringkat
tertinggi. Sekolah yang diperlukan bagi warganegara yang memerlukan
pendidikan khas juga disediakan dalam RMK-10.
93.
Penyediaan kemudahan infrastruktur untuk pendidikan prasekolah telah
diperluaskan secara berperingkat mulai tahun 1998. Sasaran ialah semua
sekolah rendah akan menyediakan pendidikan prasekolah menjelang tahun
2011. Manakala bagi pendidikan rendah dan menengah pula ialah membina
sekolah baru di kawasan pertumbuhan penduduk untuk mengurangkan sistem
persekolahan dua sesi, menggantikan bangunan sekolah yang uzur,
membaikpulih bangunan yang usang dan menambah kemudahan serta
mengubahsuai premis yang sedia ada mengikut keperluan-keperluan baru
pengajaran dan pembelajaran seperti keperluan ICT, J-QAF, Bilik
Pemulihan KIA2M, Pusat Akses Pembelajaran dan lain-lain. Selaras dengan
hasrat untuk mencapai nisbah 60:40 penyertaan pelajar dalam bidang
sains dan sastera lebih banyak kemudahan khas seperti makmal sains,
makmal komputer, Makmal Teknologi Kejuruteraan akan ditambah.
94.
Dalam tempoh RMK-10, pelaksanaan peluasan prasekolah bagi 43 buah
sekolah telah dilaksanakan pada tahun 2010. Di peringkat sekolah rendah
& menengah aktiviti kurikulum dan kokurikulum akan diberi tumpuan
bagi memastikan asas yang kukuh dalam pembangunan kompetensi teras.
Kemudahan asrama merupakan usaha berterusan untuk memberikan peluang
kepada pelajar yang berpotensi dari luar bandar dan keluarga yang miskin
untuk mendapat pendidikan yang berkualiti. Ini termasuk meningkatkan
taraf kemudahan asrama bagi sekolah-sekolah rancangan khas dan juga
pembinaan sekolah berasrama penuh. Siling peruntukan bagi RMK-10 Rolling Plan
1 yang diluluskan berjumlah RM657.01 juta bagi melaksanakan 237 projek
di bawah beberapa komponen. Komponen-komponen yang penting termasuklah
pembinaan prasekolah (62 projek) sekolah rendah, sekolah menengah dan
lain-lain komponen pendidikan.
Meningkatkan Kualiti Pendidikan
95.
Sistem pendidikan yang berkualiti akan melahirkan pelajar-pelajar yang
memiliki jati diri yang tinggi, inovatif, berkemahiran dan produktif,
kreatif dan berdaya saing. Input pendidikan yang berkualiti sama ada
dari segi fizikal atau bukan fizikal adalah faktor utama peningkatan
kualiti pendidikan. Kualiti pendidikan juga menekankan kepentingan
kurikulum pendidikan yang dapat memenuhi tuntutan pasaran kerja dan
industri dengan memberi fokus kepada penguasaan Bahasa Inggeris, Sains
dan Teknologi.
96.
Aktiviti kokurikulum merupakan aspek yang menyokong usaha ke arah
melahirkan insan yang seimbang. Kemudahan-kemudahan kokurikulum seperti
kemudahan sukan dan olahraga, pusat kegiatan kokurikulum disediakan.
Aspek latihan pra perkhidmatan (pre-servis) dan dalam perkhidmatan (in-servis)
merupakan program yang berterusan. Kursus-kursus jangka pendek bagi
guru-guru terlatih dalam bidang-bidang keperluan dan kemahiran yang baru
dilaksanakan.
97.
Kerajaan Negeri melalui Yayasan Pahang (YP) telah menyediakan bantuan
kewangan sejumlah RM25.3 juta pada tahun 2012 untuk biasiswa sekolah dan
juga pelbagai program pendidikan bagi meningkatkan kecemerlangan
pendidikan di peringkat sekolah. Sejumlah RM13.0 juta Biasiswa Sekolah
Menengah (BSM) akan diagihkan kepada 26,000 orang pelajar sekolah
menengah dengan amaun biasiswa RM500 setahun bagi setiap pelajar. Bagi
sekolah rendah, dijangkakan seramai 20,000 orang pelajar akan menerima
Biasiswa Sekolah Rendah (BSR) yang melibatkan peruntukan berjumlah RM5.0
juta dengan amaun biasiswa RM250.00 setahun bagi setiap pelajar.
98.
Yayasan Pahang juga menyediakan RM3.0 juta bagi bantuan khas
persekolahan, iaitu beg dan pakaian sekolah bagi anak-anak dari keluarga
yang kurang berkemampuan. Dianggarkan 30,000 orang pelajar akan
menerima bantuan ini. Sejumlah RM4.0 juta disediakan bagi Program Khas
Sokongan Pendidikan meliputi program-program berikut :
i. Program Jawab Untuk Jaya (JUJ)
ii. Sekolah Indera Shahbandar Pahang (SISP)
iii. Program Jejak Gemilang
iv. Kem Bahasa Inggeris
v. Program Puncak Jaya (PPJ)
vi. Hadiah Menteri Besar Pahang
vii. Program Anak Yatim Permata Hati (PERHATI)
99.
Dijangka lebih 30,000 orang pelajar akan menerima manfaat dari Program
Khas Sokongan Pendidikan. Program ini sangat membantu dalam pencapaian
peperiksaan awam Negeri Pahang. Program JUJ telah berjaya meletakkan
prestasi Negeri Pahang antara negeri teratas dalam peperiksaan SPM.
Program Jejak Gemilang meliputi UPSR, Sains PMR dan Projek Intervensi
Semua Subjek A (PiSSA). Sejak diperkenalkan pada tahun 2003, peningkatan
pelajar yang mendapat semua A telah melonjak daripada 3 orang kepada
106 orang. Peningkatan yang berganda ini jelas membuktikan keberkesanan
program selama 6 tahun.
100.
Program Puncak Jaya yang diperkenalkan pada tahun 2008 berfokus kepada
pelajar yang berada pada tahap minima. Program ini bertujuan memastikan
pelajar layak mendapat keputusan optimum bagi melayakkan mereka ke
IPT. Sehingga kini seramai 679 pelajar telah mengikuti program ini, dan
lebih 90% telah berjaya melanjutkan pengajian mereka ke IPT. PPJ
merupakan satu lagi program pendidikan berinovasi yang telah
diperkenalkan oleh Yayasan Pahang.
101.
Program JUJ, PiSSA dan Puncak Jaya merupakan program 3 serangkai
berfokus kepada pelajar-pelajar yang menduduki peperiksaan SPM. Program
ini melibatkan seluruh anak yatim di Negeri Pahang yang akan menduduki
peperiksaan SPM. Objektif program adalah untuk memberi perhatian yang
sewajarnya kepada anak-anak yatim tanpa mengira kaum supaya mereka
berjaya melanjutkan pelajaran ke tahap yang lebih tinggi. Pencapaian
program ini juga memberangsangkan iaitu 68% dari pelajar-pelajar PERHATI
ini berjaya menyambung pelajaran mereka sama ada di peringkat IPT,
Tingkatan 6 mahupun ke institusi-institusi kemahiran.
Ke Arah Kecemerlangan Pendidikan Sekolah Menengah Agama
Yang Berhormat Tuan Yang DiPertua,
102.
Program pendidikan akan terus memberi fokus kepada pengukuhan
pendekatan bersepadu antara dua kurikulum iaitu Kurikulum Nizam Bo’uth
dan Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah bagi memastikan tahap
pendidikan Islam dan pendidikan kebangsaan bergerak seiring bagi
melahirkan generasi yang mempunyai jati diri dan berdaya saing yang kuat
bagi menghadapi cabaran transformasi dan arus globalisasi. Kerjasama
yang terjalin dengan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) akan
memastikan kesinambungan Program Kelas Al-Quran dan Fardhu Ain (KAFA)
dilaksanakan di seluruh Negeri Pahang.
Mempertingkatkan Peluang Ke Pusat Pengajian Tinggi
Yang Berhormat Tuan Yang DiPertua,
103.
Pada tahun 2012, sejumlah RM36.6 juta diperuntukkan bagi penajaan
pendidikan tinggi. Sejumlah RM29.9 juta dikeluarkan dalam bentuk
pinjaman pendidikan, iaitu RM22.0 juta bagi program akademik dan RM7.9
juta bagi program kemahiran. Dijangka seramai 2,500 orang akan menerima
manfaat dari tajaan program akademik dan lebih 1,000 pelajar akan
menerima tajaan program kemahiran.
104. Penajaan program kemahiran (skill-based) adalah di IKIP Advanced Skills
(IAS) dan di Politeknik. Pengwujudan program kemahiran seperti
perhotelan, komputer, automotif dan lain-lain di IAS membuka peluang
yang lebih luas kepada pelajar lepasan SPM dan juga PMR yang cenderung
kepada pengajian berbentuk skill based.
105.
Dasar ini adalah sejajar dengan Teras Strategik Keempat RMK-10 yang
mahu mengarusperdanakan pendidikan teknikal, latihan vokasional dan
kemahiran diri. Di negara maju, pendidikan kemahiran merupakan antara
pilihan utama pelajar kerana mempunyai prospek kerjaya yang baik. Ini
berlainan di negara kita, program kemahiran dilihat sebagai program
pilihan terakhir kerana persepsi prospek kerjaya yang terhad. Setiap
tahun seramai 100,000 lepasan SPM yang memasuki pasaran kerja tanpa
mempunyai latihan kemahiran. Berhubung tenaga kerja, hanya 23% daripada ‘workforce’
negara kita berkemahiran tinggi. Peratusan ini jauh lebih rendah
berbanding dengan negara maju. Komposisi pekerja mahir perlu
ditingkatkan kepada 37% menjelang tahun 2015 bagi menjayakan Wawasan
2020 sebagai sebuah negara maju.
Yang Berhormat Tuan Yang DiPertua,
13. MEMPERKUKUHKAN PENYAMPAIAN PERKHIDMATAN AWAM
Membudayakan Inovasi, Kreativiti Di Sektor Awam
106.
Bagi memastikan negara dapat membuat anjakan daripada ekonomi
berpendapatan sederhana kepada ekonomi berpendapatan tinggi, penjawat
awam harus bersedia melakukan transformasi dari segi mental dan budaya
kerja untuk bergerak seiring dengan hasrat Kerajaan. Yang
Amat Berhormat Perdana Menteri dalam ucapannya di Majlis Perdana
Perkhidmatan Awam Ke-11 menggariskan 4 nilai utama pentadbiran Kerajaan
iaitu :
a) Membudayakan Kreativiti dan Inovasi
b) Mementingkan kepantasan bertindak dan membuat
keputusan
c) Nilai wang; dan
d) Nilai Integriti.
107.
Saya percaya program dan projek yang dirancang oleh kerajaan tidak akan
dapat direalisasikan tanpa adanya Sistem Penyampaian Awam yang cekap
dan berintegriti. Berdasarkan sokongan dan komitmen penjawat awam yang
tidak berbelah bagi dalam melaksanakan semua perancangan yang telah
dibuat, pihak Kerajaan telah mengumumkan ganjaran yang amat baik kepada
semua penjawat awam.
108.
Pada masa ini, masyarakat telah berfikiran melampaui batas kebiasaan
kerana keadaan dunia tanpa sempadan. Oleh itu, bagi melakukan perubahan
dan anjakan terutama dalam persekitaran ekonomi berasaskan pengetahuan
yang kompetatif, penjawat awam haruslah memiliki minda berinovasi dalam
melaksanakan tugas yang diamanahkan kepada mereka.
14. PENUTUP
Yang Berhormat Tuan Yang DiPertua,
109.
Sebelum saya mengakhiri ucapan pembentangan bajet negeri, saya ingin
mengambil kesempatan di sini untuk menyeru semua ahli-ahli dewan,
ketua-ketua jabatan dan inysaAllah diketahui oleh seluruh rakyat Negeri
Pahang bahawa kita perlu mempertahankan apa yang kita ada sekarang. Kita
perlu pertahankan kemerdekaan, kebebasan, perpaduan kaum yang wujud di
negeri di negara kita sekarang ini. Saya yakin dan penuh percaya konsep
perpaduan kaum muhibah antara kaum yang telah diasaskan oleh
pemimpin-pemimpin terdahulu, masih sangat relevan sehingga sekarang ini.
Selaku Ketua Kerajaan Barisan Nasional yang dipilih oleh rakyat, saya
tetap yakin semangat Perikatan, semangat Barisan Nasional iaitu satu
semangat negeri dan negara yang ditadbir dan diuruskan oleh semua rakyat
Malaysia tanpa mengira kaum; Melayu, Cina, India, Orang Asli, Iban,
Dayak, Kadazan seluruhnya mempunyai peranan dalam menentukan kerajaan
negeri dan negara yang stabil.
110.
Kita tidak perlu untuk berpolitik setiap masa namun hakikatnya ialah
bahawa dalam negara kita yang rencam ini semangat tolak ansur yang telah
ditunjukkan sejak dahulu lagi telah membawa kestabilan politik. Semasa
kita mula mencapai kemerdekaan sebagai contoh, kita telah bersetuju
bersama-sama mendukung perlembagaan. Sebagai contoh, Ugama Islam ugama
rasmi tetapi ugama lain tidak dihalang untuk diamalkan.
111.
Bermakna kalau kita mengatakan bahawa Islam itu hak orang Melayu maka
kita boleh katakan juga bahawa amalan ugama lain, hak kaum lain tidak
diabaikan. Kesemua ini berdasarkan kepada bertolak ansur. Kalau kita
tengok negara-negara yang hampir mencapai kemerdekaan sama kita
khususnya di benua Afrika, tidak ada langsung kemajuan yang dicapai.
Kita telah lihat bagaimana Malaysia dengan kepimpinan pemimpin-pemimpin
terdahulu Almarhum Tunku Abdul Rahman, Allahyarham Tun Abdul Razak telah
ada toleransi antara pemimpin berbagai kaum; Melayu, Cina, India. Itu
sebabnya apabila kita mencapai kemerdekaan setiap bahasa, setiap sekolah
semua suku kaum dibenarkan untuk diwujudkan. Tidak seperti negara jiran
kita iaitu semua harus menukar nama kepada nama bumiputra negara
berkenaan.
112.
Kalau di Malaysia ini, kita ambil tengok sebagai contoh, kita dapat
lihat bagaimana sekolah kebangsaan kemudian itu sekolah Cina, sekolah
India masih terus hidup. Sekolah Cina kalau kita perhatikan mereka
mempunyai dua sistem. Mereka menjalani peperiksaan sistem pelajaran
Cina, mereka juga melalui sistem pelajaran yang ada. Mereka menghadapi
dua peperiksaan. Tidak ramai yang tahu bahawa walaupun sekolah Cina,
Sekolah India, Tamil ini dikatakan sekolah bantuan modal, tetapi gaji
guru, gaji kakitangan termasuk kerani dan tukang kebun adalah dibayar
oleh Kerajaan. Jangan ingat bahawa sekolah-sekolah ini diabaikan.
113.
Untuk menyedarkan lagi masyarakat kita bahawa kita ini berbilang kaum,
baru-baru ini Kerajaan Persekutuan telah mengumumkan bantuan RM100 juta
untuk sekolah Tamil dan RM100 juta untuk sekolah Cina. Saya bangkitkan
perkara ini ialah untuk menunjukkan bahawa sistem yang ada sekarang ini
dengan kita semua menjadi sebahagian sistem itu adalah sudah cukup baik.
Kita sudah dapat mengekalkan keamanan, kestabilan dan kita perlu akui
hakikat bahawa dalam masyarakat Malaysia yang sangat rencam dan majmuk
ini tidak ada satu kaum pun yang boleh memerintah sesuka hati tanpa
kerjasama kaum-kaum yang lain. Itu sebabnya saya sendiri selaku Ketua
Kerajaan, saya yakin semangat Perikatan, semangat Barisan Nasional perlu
kita terapkan dan terus kita amalkan.
114.
Kita tidak mahu mengkritik atau mengulas sesiapa tetapi kalau kita
tengok Pakatan Pembangkang ini, mereka pun tidak tahu lagi kalau mereka
memerintah, siapa yang menjadi Perdana Menteri, siapa jadi Menteri.
Mereka bekerjasama tanpa strategi tanpa sistem yang baik yang betul.
Tujuan mereka ialah untuk menjatuhkan Kerajaan yang ada, kemudian baru
mereka berkira bicara siapa jadi Perdana Menteri, siapa jadi Menteri.
Tidak seperti kita; kita sudah tentu. Kalau kita memerintah, ini bentuk
proses kuasanya dan kita berunding dalam setiap perkara. Kita mengadakan
rundingan atau consultation antara satu sama lain dan
percayalah, pergilah ke negara-negara yang lain, carilah tempat kalau
ada tempat yang sebaik, seaman, seindah, secantik Malaysia ini; tidak
ada. Oleh sebab itu marilah kita bersama-sama memelihara apa yang telah
ada ini. Jangan kita runtuhkan rumah mahligai yang telah kita bina untuk
kita diam bersama-sama.
Yang Berhormat Tuan Yang DiPertua,
115.
Saya sekali lagi bersyukur ke hadrat Allah Subhanawataa’la kerana
kestabilan dan keharmonian serta perpaduan rakyat masih kekal di Negeri
Pahang Darul Makmur. Pencapaian ini adalah kerana hasil usaha gigih
antara rakyat dengan pemerintah yang telah memberi sokongan dan
kerjasama kepada kerajaan dalam melaksanakan dasar dan strategi membina
Negeri Pahang dan Negara Malaysia.
116. Saya
sedar bahawa amanah dan tanggungjawab serta mandat yang diberikan oleh
rakyat ini perlu dilaksanakan dengan adil dan saksama. Oleh itu Bajet
2012 yang disediakan ini meliputi semua sektor kehidupan rakyat. Dengan
landasan yang kukuh yang telah dibina, kita yakin akan dapat mencapai
lebih banyak kejayaan di masa hadapan. Marilah kita berdoa agar
sentiasa diberi petunjuk dan hidayah oleh Allah Subhanahuwata’ala.
Yang Berhormat Tuan Yang DiPertua,
117.
Bajet ini adalah bajet yang sangat realistik. Ianya adalah untuk
kepentingan kesejahteraan rakyat. Ianya adalah untuk kepentingan semua
kaum yang ada di negeri Pahang ini. Ianya mengambil kira kemampuan
Kerajaan Negeri dan diseimbangkan dengan tujuan menjaga kepentingan
rakyat. Bajet ini bukan sekali-kali Bajet Pilihanraya.
Yang Berhormat Tuan Yang DiPertua, dengan doa dan harapan itu, saya mohon mencadangkan.
Tahniah krn mempamirkan teks ucapan Bajet Pahang 2012. Ia jelas menunjukkan ketelusan Kerjaan Ngeri terhadap pendapatan & perbelanjaan Ngeri. Apapun sebagai org luar di Perak ni, kami menyampaikan selamat maju jaya Kerajaan Pahang Darul Makmur.
ReplyDeleteTerima kasih, dr Kapaktajam.