ANIMSI

home

Followers

Wednesday, 9 January 2013

Sekejap Boleh Sekejap Tak Boleh Dan Sekejap Juga La Rakyat bersama Pakatan Sonsang!!


Pas ni Apsal..keje setuju kejap tak..
Dah ape hal nak libatkan umno plak?
Umno memang dari awal dah memertabatkan Islam..Kalimah Allah Usah la di Politikkan..
Nak cakap lebih korang macam bagus..Kih kih kih!!

PAS nampaknya sudah semakin celaru dan keliru dengan polemik kalimah Allah untuk digunakan di gereja ini.  Sejak dimulakan semula Guan Eng dalam perutusan Krismasnya tahun lepas, PAS pulak yang lebih kecoh dari DAP, apa halnya ntah?

Tapi kalau dibenar menekalah kan, penulis rasa puncanya sebab PAS tersepit dengan masalah ini.  Ibarat diluah mati Nik Aziz, ditelan mati Hadi Awang.
PAS sebenarnya menyokong DAP dan PKR, tapi kalau sebut terang-terang kang, umpama bunuh diri saja.  Maka itu macam sekaranglah, yang bercakap hanya ‘pegawai rendah-rendah’ (memetik kata Bishop Katholik, Dr. Paul Tan Chee Ing).  Nik Aziz dan Hadi Awang semua pakat kunci mulut.

Ramai tak tahu, PAS cukup lega bila Mahkamah Tinggi pada 2010 menggantung keputusan membenarkan majalah Gereja menggunakan perkataan Allah dalam terbitannya.  Dengan keputusan itu, PAS boleh jaga air muka depan DAP dan PKR.


Depan ahlinya pulak, PAS boleh terus menerus main wayang.  Semua orang tahu perkara ini tapi demi politik, tahan sajalah.
Tapi bila Guan Eng buat kecoh, PAS mula pening kepala semula.  Dalam hati ramai penyokong PAS, celaka punya Guan Eng, dekat-dekat  parlimen nak bubar ini jugaklah dia nak buat hal.

Timbalan Presiden PAS yang pro komunis, Mat Sabu pulak hanya memburukkan keadaan bila menyelit di tengah-tengah polemik dengan mengumumkan PAS menerima perkara tersebut berdasarkan keputusan yang katanya dah dipersetujui Presiden dan Mursamdul PAS pada 2010.

Kenyataan Mat Sabu ini berlawanan dengan Timbalan Mursyidul Am PAS, Datuk Harun Din yang terus terang tidak bersetuju dengan perjuangan DAP tersebut. Untuk makluman, kalau nak diikutkan dari segi hieraki, Harun Din lebih tinggi kedudukkannya dari Mat Sabu sebab Harun Din Timbalan Mursamdul, Mat Sabu baru Timbalan Presiden.


Jadi kalau tanya penulis, cakap siapa yang patut dipakai, sudah tentulah cakap Harun Din.
Ini bukan isu kecil, ada gereja yang pernah dibakar sebab orang marah isu ini dipolemik dan dipolitikkan.  Penulis tidaklah menyokong perbuatan tersebut, tapi itu sekadar peringatan betapa sensitifnya isu ini dikalangan sesetengah orang.  Yang pendek akal akan ambil tindakan drastik seumpama itu.  Puak ini peduli apa pasal undang-undang.

Semua inilah yang menekan PAS.  Selepas 2 tahun, ingatkan dah reda, rupanya bila Guan Eng cuba cucuh sikit, dah meledak ramai orang.  Tapi dah nama pun DAP (bawah sikit dari komunis), dia peduli apa dengan orang Melayu.  Dalam parti dia, ‘Melayu’ yang dimenangkan untuk jawatan CEC itupun, bukan Melayu, sebaliknya cina.


Maka itu penulis tidak hairan sedikit pun kalau PAS ambil keputusan menyokong DAP dan PKR agar kalimah Allah digunakan oleh pihak gereja selepas ini – mengulangi keputusan yang telah dipersetujui pada 2010.  Pedulilah dengan Haron Din, pedulilah dengan majoriti penganut PAS yang lain.  Depa itu bodoh, apa saja yang pemimpin di atas ini cakap, depa akan sokong.


Kalau PAS ini diibaratkan pelacur jalanan, dia akan rela disondol DAP, dari depan baik, mahupun dari belakang sebab ‘harganya’ sudah kena.  Janji jadi Menteri, janji jadi Duta, janji kuasa, janji duit (lebih banyak duit) – jangan kata kalimah Allah gereja boleh guna, tikar sembahyang pun PAS akan jadikan tisu tandas untuk DAP guna.
Itulah nilai PAS sekarang, kalau nak tahulah.

iTulah aku heran dengan puak ni...
Nak suka aku tengok puak2 cybertrooper Pr dah kene reverse balik..kih kih kih!!
 

No comments:

Post a Comment