ANIMSI

home

Followers


Saturday 21 July 2012

EKSLUSIF!! FOTO GADIS SYOK USTAZ FATHUL BARI!! NASRUDIN BENGANG!


Banyak larangan terhadap demonstrasi sebagaimana yang dibuat oleh kerajaan, jadi, apa jalan untuk rakyat meluahkan rasa tidak puas hati mereka kepada kerajaan?

FATHUL BARI: Agama ialah nasihat untuk siapa sahaja. Atas asas nasihat dan erti nasihat ini yang dinyatakan tadi, inginkan kebaikan untuk orang yang dinasihati. Maka di sana, Islam bukan sahaja mensyariatkan nasihat, Islam juga mensyariatkan kaedah dan tatacara untuk menasihati.

Begitu juga Islam bukan memfardukan solat, ia juga memfardukannya kaedah melaksanakan ibadah. Apabila kita bercakap soal nasihat banyak cara dan kaedah yang boleh kita ikuti, ini termasuk apa yang diajar melalui al-Quran dan sunah.

Ini menunjukkan asas-asas nasihat kepada pemimpin itu bukan dalam bentuk terbuka dalam semua hal dan keadaan. Apakah pada waktu ini, Pas atau parti-parti lain menegur atau mengkritik pemimpin mereka secara terbuka dalam semua hal dan keadaan?. Sudah tentu tidak.

Sesiapapun yang memegang tampuk pemerintahan, mereka akan pastikan nasihat itu disampaikan dengan cara yang baik.

Antara Pas dan parti-parti dalam PR yang berdayung hari ini, mampukah Pas menjadi parti dominan sedangkan ada di sesuatu kawasan Pas tidak pun dilayan oleh DAP dan terpaksa akur dengan kehendak DAP?

NASRUDIN: Soalan berbangkit ialah mengenai kemampuan Pas menjadi parti dominan dalam PR. Di situ wujud satu persoalan penting iaitu bagaimana kita mahu wujudkan suasana saling hormat-menghormati antara
satu sama lain untuk menjaga hak kepentingan negara dan juga rakyat.

Soal dominan, itu bergantung pada kerusi kita. Pas bertanding di kawasan Umno, yang biasanya didominasi Umno. Kita bertanding di kawasan Melayu. Sekiranya Pas menang, ada juga momokan di luar yang kita dengar sekiranya Pas menang, habislah Melayu kerana Pas tidak dominan pun dalam PR. Kalau BN kalah, Umno kalah, yang menang itu Pas, maka, Pas boleh menang, boleh mendominasi.

Kalau PR menang, kawasan yang Pas bertanding tu Melayu, jadi Pas Melayu, Tok Guru Nik Aziz juga Melayu. Apa masalah yang ditimbulkan ini? Ini bukan soal siapa dominan dari segi bilangan kerusi, tetapi bagaimana kita mampu untuk mewujudkan kesedaran. Apa yang pentingnya keupayaan kita. Kita perlu bercakap dari segi fakta.

Penggulungan:

FATHUL BARI:
Persepsi yang dilontarkan mengenai isu rasuah, isu yang mengaitkan pemimpin-pemimpin dengan isu pembunuhan dan hal-hal yang tidak sewajarnya tidak boleh dilakukan kepada orang lain, bukan kepada kerajaan semata-mata. Kalau kita masing-masing asyik menyalahkan antara satu sama lain, sampai bila kita tidak dapat memperbetulkan kaedah berpolitik pada masa ini.

Saya konsisten apabila Pas pada hari ini kata politik tidak boleh dipisahkan daripada Islam, itu adalah sesuatu yang baik, tetapi politik yang bagaimana? Politik yang syarie, bukan politik yang menuduh, memfitnah. Kalau dibangkitkan mengenai isu-isu sekolah agama rakyat, apabila DAP perjuangkan kesamarataan, apakah apabila mereka mahu laksanakan Buku Jingga mereka, adakah sekolah-sekolah kebangsaan juga akan dihapuskan?

Kita semua, anak-anak muda perlu berusaha untuk mengubah struktur dan cara berpolitik pada hari ini. Sikap kita, orang muda perlu pilih orang yang kita lihat mampu mengangkat dan mempertahankan kedudukan dan agama Islam.

NASRUDIN: Saya mahu tegaskan, rasuah yang berlaku dalam negara kita bukan persepsi, ia adalah realiti. Rasuah yang berlaku dalam negara kita berada pada tahap yang amat parah. Indeks rasuah di negara kita amat buruk hatta Tun Dr Mahathir sendiri mengakui kerosakan yang berlaku dalam negara kita akibat rasuah amat teruk dan penyakit itu membarah sehingga ke usus.

Kita bukan mahu salahkan antara satu sama lain, tetapi kita mahu nyatakan yang salah itu salah, yang benar itu benar. Kita menegur pemimpin, bukanlah kita datang melaung, menjerit dan membantah, tidak...

Biasanya, adat kami dalam sesuatu parti, sebelum kita bantah sesuatu, kita jumpa dahulu, serah memorandum, buat dialog, ini memang kita amalkan sejak dahulu. Semua kementerian kita ‘panjat’, kita tanya untuk mendapatkan jawapan dan bukti, untuk kita serahkan memorandum kita dan sebagainya. Agama ialah nasihat, tetapi malangnya, nasihat kita selalu sahaja diabaikan. Saya hampir pasti, nasihat daripada Ulama Muda Umno sendiri pun, sebahagian besar pemimpin Umno sendiri tidak peduli.

Sebab ini keadaan yang berlaku dalam Umno dan BN. Jadi, anak-anak muda perlu buat perubahan dan perubahan itu ke arah mencari pemimpin yang ditawarkan, pemimpin yang mana yang mampu bawa keluar daripada kemelut dan konflik yang berlaku dalam negara kita yang tidak berkesudahan ini dan perubahan yang dilakukan PR hampir menepati aspirasi anak muda.

Psssst: Begang penyokong pas kena saound dengan ustaz fathul Bari!!

2 comments: