Dalam satu kajian terbaru Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) baru-baru ini, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berjaya melonjakkan populariti beliau berbanding pemimpin pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.
Hasil kajian menunjukkan populariti Najib meningkat 76 peratus berbanding dua pemimpin utama pembangkang itu.
Sebenarnya
bukan hanya kajian oleh UKM, banyak lagi kajian NGO dan badan akademik
sebelum ini menunjukkan keputusan yang hampir serupa.
Apa ‘rahsia’ Najib agak-agaknya?
Untuk
mendapatkan jawapan itu, tak perlulah kita tanya mereka yang kuat
membodek beliau kerana jawapannya mungkin akan menjadi ‘klise’ untuk
kita.
Namun laporan terbaru yang dikeluarkan oleh Burson-Marsteller yang dipanggil Twiplomacy mungkin memberi jawapan ‘terbaik’ kepada persoalan tersebut.
Burson-
Marsteller baru-baru ini telah menerbitkan laporan berkenaan
berdasarkan kajian yang dibuat ke atas para pemimpin dunia yang
menggunakan Twitter.
Seperti
yang dijangka, Presiden Barrack Obama adalah pemimpin dunia paling
popular, namun, Najib juga rupa-rupanya tergolong dalam kelompok yang
sama!
Berikut adalah antara butiran dalam laporan berkenaan mengenai Najib.
Kajian
Burson-Marsteller mendapati, Perdana Menteri kini mempunyai lebih
750,000 pengikut di Twitter dan jumlahnya semakin bertambah dengan
pantas.
Najib
mula menulis di Twitter pada 23 Sept, 2008 dan setakat hari ini, beliau
mempunyai 767,679 pengikut di Twitter dan menulis 2,675 tweets dan 81
‘following’. Ini menjadikan beliau setakat ini pemimpin popular di Asia
di Twitter, per kapita (1 dalam 37) dan selesa dalam kedudukan 10
terbaik di peringkat global.
Menurut
laporan itu, Najib juga mengikuti perkembangan beberapa pemimpin
antarabangsa dan serantau dan dihubungkan dengan @bluehousekorea,
@karimmassimov_e dan @number10gov. Laporan itu juga menyatakan Najib
ialah antara pemimpin yang cepat memanfaatkan kemudahan Twitter.
“Perdana Menteri Malaysia Najib Razak aktif berhubung dengan audien beliau.
Beliau tweets secara peribadi dan mendekati setengah juta pengikutnya dengan kuiz dan sweepstakes.
“Sebanyak
17 peratus daripada tweets beliau ialah perbualan dan termasuk
jawapan,” menurut laporan itu yang boleh dilayari di twiplomacy.com.
Mei lepas, beliau menganjurkan majlis sarapan pagi dengan pengikutnya yang ke-500,000 dan tiga pengikut Twitter yang lain.
Twiplomacy melaporkan yang beliau mengabadikan majlis itu dengan memuat naikgambar tetamunya menerusi Twitpic dan video YouTube.
Najib
memanfaatkan teknologi untuk mendekati secara peribadi sepertimenjawab
soalan di Facebook dan Twitter beliau, baik secara langsung atau
sesisoal jawab yang dirancang terlebih dahulu seperti #TanyaNajib dan
1MalaysiaRoundtables.
Beliau
juga menganjurkan majlis dengan rakan online di seluruh negara,
yangbermula dengan majlis minum petang di kediaman rasmi beliau, Seri
Perdana dankemudiannya diperluaskan kepada majlis pertemuan.
Daripada
segi politik dan kerajaan, Perdana Menteri menggunakan media sosial
untuk bertanyakan kepada rakyat Malaysia bagi mendapatkan sebarang
cadangan dan idea untuk Belanjawan 2013 serta input bagi Akta Harmoni
Nasional, yang akan menggantikan Akta Hasutan yang digubal pada zaman
penjajah.
Ini
disusuli pengumuman oleh kerajaan pada awal Julai bahawa semua
jabatandan agensi kini perlu mendapatkan pandangan orang ramai sebelum
mencadangkan draf pindaan terhadap undang-undang sedia ada atau
memperkenalkan Rang Undang-Undang baharu.
Platform
online MyIdeas diperkenalkan kepada rakyat untuk mengemukakan
ideamereka dengan yang terbaik dipilih menjadi dasar-dasar kerajaan
No comments:
Post a Comment