ANIMSI

home

Followers


Monday 26 December 2011

MASYALLAH KERAJAAN PAS MEROBOHKAN MADRASAH!! SENSITIVITI ISLAM DI PINGGIRKAN??



Kerajaan Pas Kedah perlu mempertimbangkan sensitiviti masyarakat Islam negeri itu sebelum meneruskan keputusan meroboh Madrasah Salihiah Kanchut di Alor Setar.

Pas perlu mengutamakan sentimen masyarakat di sekitar madrasah tersebut yang rata-ratanya mahu rumah ibadat itu dikekalkan di tapak berkenaan.

Menteri Besar Kedah (Datuk Seri Azizan Abu Bakar) dilihat seperti bongkak apabila mengatakan beliau lulusan Universiti Al-Azhar dan tahu hukum-hakam mengenai tanah wakaf dan sebagainya. Perkara itu memang betul dan tiada siapa persoalkan.Tetapi Pas perlu diingatkan supaya menjaga sensitiviti dan sentimen masyarakat sekitar madrasah berusia lebih 100 tahun itu. Sebagai parti politik, Pas sedikit sebanyak bersandar kepada sokongan Melayu Islam.
Pada hari semalam, Azizan yang mengakui beliau tahu mengenai hukum-hakam tetap mengambil keputusan merobohkan madrasah tersebut dengan diluluskan Majlis Fatwa Negeri sungguhpun terdapat cadangan agar pengubahsuaian dilakukan terhadap pelan pembinaan kompleks beli-belah di tapak itu.

Selain itu pada bulan lalu, pengerusi madrasah berkenaan, Ahmad Hamzah dan seluruh kariah memohon campur tangan Sultan Kedah yang kini Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Abdul Halim Mu’adzam Shah bagi menghalang tindakan kerajaan negeri membenarkan kerja-kerja merobohkan madrasah tersebut. 

Kerajaan negeri yang diketuai Azizan perlu mengadakan pungutan suara dan bermesyuarat dengan semua pihak berkepentingan termasuk UMNO bagi memastikan kesejahteraan penduduk setempat.
Pihak pemaju boleh mengubah suai sedikit pelan asal atas sebab-sebab tertentu tanpa menjejaskan projek yang telah dirancang tak perlu la sampai nak merobohkanya.

Dalam isu Madrasah Salihiah ini, pelan pembangunan di kawasan terlibat lebih mudah diubah suai kerana kedudukannya di tepi jalan besar dan bukan di tengah-tengah kawasan yang akan dibangunkan sebagai pusat beli-belah.
Jika kerajaan negeri dan pihak pemaju dapat berbincang untuk mengubah suai sedikit pelan pembangunan di situ, tindakan tersebut sudah tentu dapat mengelakkan madrasah berkenaan daripada dirobohkan.


Pssssssssst: Sikap berkeras dalam isu ini lebih banyak membawa kemudaratan di kemudian hari itulah masalahnya bila PAS lebih tahu segalanya…

No comments:

Post a Comment