ANIMSI

home

Followers


Wednesday 30 October 2013

APA NAK DIKATA BILA AZMIN SOKONG GST DAN ANWAR PUN MALU-MALU DAN MENYOKONG PULAK DAH!!h HANGAT-HANGAT TAIK AYAM!!


Bantah GST Hangat-hangat Taik Ayam Kih Kih kih!!
Kih Kih Kih!!
Kejap Sokong tak sokong GST!
Kejap Sokong!!
Kih Kih Kih!!

Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Azmin Ali mengakui cukai barangan dan perkhidmatan (GST) merupakan sistem percukaian yang telus, efisien serta mampu memberi kebaikan jangka panjang kepada ekonomi negara.
 
Berbeza dengan pemimpin pembangkang lain termasuk Ketuanya, Datuk Seri Anwar Ibrahim, beliau yang dilihat lebih bersikap realistik dalam berpolitik berkata, pembangkang juga tidak pernah mengambil pendirian menolak GST.
Walau bagaimanapun, jelas Azmin, pembangkang berpendirian April 2015 bukan masa sesuai untuk kerajaan menguatkuasakan GST bagi menggantikan cukai jualan dan perkhidmatan (SST) yang kadarnya berjumlah hingga 16 peratus.

"Saya tegaskan pakatan pembangkang tidak pernah mengambil pendirian menolak GST.
"Pendirian kita jelas, GST ini sistem percukaian yang cukup telus, efisien dan dalam jangka masa panjang akan memberi kebaikan kepada ekonomi negara. Cuma persoalannya apakah Malaysia sudah bersedia," katanya semasa membahas Rang Undang-Undang Perbekalan 2014 di Dewan Rakyat hari ini.

Isnin lalu, Anwar ketika turut membahaskan Rang Undang-Undang Perbekalan 2014 bertindak memutar-belitkan fakta mengenai GST selepas menuduh pelaksanaan sistem percukaian itu merupakan perbuatan 'jenayah' Barisan Nasional (BN) kepada rakyat.
Dalam pada itu, Azmin turut mengakui Malaysia tidak boleh selama-lamanya bergantung kepada hasil cukai petroleum dan gas semata-mata jika berhasrat muncul sebagai sebuah negara maju berpendapatan tinggi dalam masa tempoh tujuh tahun lagi.

"Kita sedar asas cukai di negara ini agak sempit dan kita perlu satu reformasi sistem percukaian yang menyeluruh dengan asas cukai yang lebih komprehensif bagi menggantikan SST yang ketika ini menyumbang tujuh peratus kepada pendapatan negara," katanya.
Menurut Azmin, dalam aspek pelaksanaan GST kerajaan perlu memperbetulkan falsafah serta matlamat percukaian tersebut iaitu bertujuan merangsang rakyat meningkatkan simpanan, bukannya berobjektif memperoleh pendapatan sebanyak RM27 bilion.

Beliau menambah, kerajaan juga perlu belajar dari negara maju yang mana negara terbabit hanya mula melaksana GST selepas infrastruktur cukai sudah kukuh di samping kadar cukai pendapatan turut dikurangkan bagi memastikan rakyat tidak terbeban.
Katanya, di negara maju sebaik sahaja GST dilaksana kadar cukai pendapatan dan korporat diturunkan kepada kadar yang signifikan.

"Tetapi kita untuk mengurangkan beban diganti dengan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M). Penurunan cukai pendapatan antara satu hingga tiga mata tidak memadai," katanya.
Sementara itu, Anwar dilihat membuat pusingan 'U' selepas mengubah pendiriannya apabila mengakui bahawa Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) adalah satu sistem percukaian yang baik dan efisien. 

Anggota Parlimen Permatang Pauh itu berkata beliau sedia maklum mengenai GST sejak menjadi Timbalan Perdana Menteri pada 1993 (yang juga Menteri Kewangan ketika itu).
"Saya setuju sistem GST efisien, tetapi saya tidak laksanakannya sampai 1998, ada sebab kenapa saya tidak laksanakan," katanya ketika menyampaikan ucaptama dalam Taklimat GST dan Belanjawan 2014 di Parlimen. 

Menurut Anwar terdapat dua aspek yang perlu dilihat sebelum sistem percukaian yang telah lama diguna pakai di negara maju dan negara jiran seperti Singapura serta Indonesia itu boleh dilaksanakan di negara ini.
"Kita harus memastikan bahawa pendapatan rakyat adalah tinggi dan kita juga perlu memastikan negara mempunyai struktur percukaian yang baik," katanya.

No comments:

Post a Comment