ANIMSI

home

Followers


Wednesday 1 August 2012

PANAS!! ANWAR BELA PENJENAYAH!! RAKYAT SILA LIHAT KEJAHATAN YANG DIBUAT OLEH ANWAR!


 SHAH ALAM - Ketua Umum Pakatan Rakyat (PR), Datuk Seri Anwar Ibrahim mengecam tindakan mahkamah ke atas Rafizi Ramli, yang dikenakan pertubuhan di bawah Akta Bank dan Institusi Kewangan (Bafia) hari ini, sambil menyifatkannya sebagai "berunsurkan politk semata-mata" dan "politik dendam."
haha.. itulah jawapan bodoh Anwar yang sekali lagi mahu terus memperbodohkan rakyat dengan membela kejahatan yang dilakukan oleh orang kanan beliau.
PPJ berharap agar rakyat sudah memahami permainan politik Anwar yang sanggup membenarkan kejahatan terus dibela bagi mengelak kesalahan yang dilakukan oleh Rafizi.
Kesalahan yang dilakukan oleh Rafizi ini merupakan kesalhan yang sangat serius, dan tidak perlu menjadi bahan politik pembangkang!
4KESALAHAN AKTA BAFIA, 1989: KEDAULATAN UNDANG-UNDANG MALAYSIA DICABUL OLEH RAFIZI RAMLI

Pada 7 Mac 2011, BekasPenasihat Ekonomi di Pejabat Kerajaan Negeri Selangor dan juga PengarahStrategik PKR, Rafizi Ramli telah menyebarkan kepada umum melalui media massatentang maklumat peribadi akaun pelanggan Public Bank Berhad.

Akibat dari tindakan itu,laporan polis dan laporan kepada Bank Negara Malaysia telah dibuat namunsetelah hampir lima bulan berlalu (sehingga surat ini ditulis), tidak adaapa-apa tindakan yang diambil oleh pihak polis dan BNM keatas Rafizi Ramli.

Kita perlu ketepikan soal samada tindakan Rafizi itu bermotif politik atau sebaliknya, namun isu utamaialah Rafizi Ramli telah menceroboh maklumat akaun peribadi pelanggan bank dan mengedarkannyauntuk tatapan umum dan secara tidak langsung terdedah kepada keselamatan danmaruah pemiliknya.

Kelemahan kita dalammenangani isu yang cukup kritikal ini telah dijadikan cerminan kepadakebanyakan pengguna bank dan pelabur asing luar tentang integriti dankredibiliti institusi kewangan Negara dalam menjaga hak privasi pelanggan bankdan juga kedaulatan undang-undang Negara. Seperti yang ditegaskan sendiri olehAhli Parlimen Bayan Baru, Datuk Seri Zahrain Mohamed Hashim:

Negara akan berdepan pelbagai masalah jika maklumat peribadi pelanggan boleh dijualbeli oleh sesiapa sekali gus membantutkan usaha kerajaan dalam mencapai negaraberpendapatan tinggi.

Ini kerana, bank merupakan institusi terpenting dan asas kepada matlamat itu dan iatidak mungkin akan tercapai sekiranya kedudukan dan nama baik bank-bank diMalaysia terjejas.(Utusan Malaysia, 31/5/2012)

Terdapat empat (4)pembohongan yang melanggari akta BAFIA oleh Rafizi Ramli yang kita kirapihak-pihak yang bertanggunbgjawab harus segera bertindak agar reputasiInstitusi kewangan dan perbankan kita terus dianggap sebagai antara yangterbaik di dunia dalam konteks kerahsiaan dan keselamatan maklumat akaunpelanggan bank tempatan mahupun pelabur luar.

Pertama, Rafizi telahmencerobohi 21 akaun peribadi dan syarikat pelanggan Public Bank Berhad.Pencerobohan yang dilakukan oleh Rafizi Ramli ini boleh kita fahami sendirdalam kandungan akta BAFIA 1989 yang menyebut seperti berikut:

BANKING AND FINANCIALINSTITUTIONS ACT 1989

PART XIII INFORMATIONAND SECRECY

Restriction oninquiring specifically into affairs of a particular customer

96. Except as providedin section 43 (2), and without prejudice to the powers of inspection,examination, investigation or inquiry conferred on the Bank or on aninvestigating officer under this Act, nothing in this Act shall— (a) authorisethe Minister to direct the Bank; or (b) authorise the Bank, to inquirespecifically into the affairs of any individual customer of any licensedinstitution.

Secrecy

97. (1) No director or officer of any licensedinstitution or of any external bureau established, or any agent appointed, bythe licensed institution to undertake any part of its business, whether duringhis tenure of office, or during his employment, or thereafter, and no personwho for any reason, has by any means access to any record, book, register,correspondence, or other document whatsoever, or material, relating to theaffairs or, in particular, the account, of any particular customer of theinstitution, shall give, produce, divulge, reveal, publish or otherwisedisclose, to any person, or make a record for any person, of any information ordocument whatsoever relating to the affairs or account of such customer.

97. (3) No personwho has any information or document which to his knowledge has been disclosedin contravention of subsection (1) shall in any manner howsoever disclose thesame to any other person.

Kedua, Rafizi Ramli telahmendakwa bahawa beliau memperolehi maklumat akaun tersebut melalui seorangpekerja Public Bank yang didakwanya sebagai “whistle blower”. Hari ini kitadapati pekerja bank tersebut menafikan beliau adalah “whistle blower” dan inicukup jelas bertentangan dengan dakwaan Rafizi. Kita khuatir, terdapat unsur-unsurrasuah dalam situasi ini dimana Rafizi Ramli berkemungkinan menawarkan “habuan”kepada pekerja bank tersebut.

Kesalahan ketiga Rafiziialah meletakkan tekanan yang cukup dasyat keatas pekerja bank tersebut yangkita kenali dengan nama Johari Mohamad hingga beliau diberhentikan kerja setelahhampir 15 tahun perkhidmatannya bersama Public Bank. Ada yang menyebut hariini, Rafizi Ramli telah tinggalkan Johari tanpa memberi apa-apa pertolonganseperti yang pernah dijanjikan oleh Rafizi sendiri dalam salah satu sidAngakhbarnya. Kita boleh rujuk semula di (minit ke 6:8 – 6:16)

http://www.youtube.com/watch?v=vKPU1xNey1E&feature=related

Manakala kesalahan keempatyang dilakukan oleh Rafizi Ramli dalam konteks akta BAFIA, 1989 ini ialahbeliau telah dengan secara terbuka kepada media membuat pelbagai manipulasi dansalah guna fakta untuk mempengaruhi kerajaan dan orang ramai. Bukan sahajamembuat sidang akhbar terbuka, malah lebih dasyat lagi beliau telah edarkandalam bentuk cetakan maklumat terperinci akaun pelanggan Public Bank kepadaseluruh wakil media yang hadir.

Apa lagi yang tidak kenadengan sistem Undang-Undang Negara kita sehingga individu seperti Rafizi Ramliyang telah secara jelas mencabuli undang-undang BAFIA masih lagi bebas terusmenerus memanipulasi banyak perkara berkaitan kerajaan bukan sahaja tentang NFCmalah termasuk Prasarana, FELDA dan PTPTN?

Bersempena dengan bulanRamadhan yang mulia ini, sama-samalahkita mencari kebenaran hakiki yangselama ini terlalu banyak kebenaran itu disembunyikan dan dinafikan olehindividu yang taksub dengan politik semata-mata.

"Barang siapa yang beriman kepada Allah danhari akhirat maka hendaklah dia berbicara yang baik atau diam sahaja" - Hadisriwayat Bukhari
pssssssst: Rakyat yang berperangai penjenayah sila sokong penjenayah dan bapak penjenayah Malaysia!!

1 comment:

  1. Bapak Nuar tu penyamun, abang Fizi tu penyangak, dah kenalah penyamun sokong penyangak.

    ReplyDelete