ANIMSI

home

Followers


Tuesday 17 January 2012

NAFSU BESAR: HANNAH YEOH MERUNGUT"MASIH TAK CUKUP"


Hannah Yeoh merungut “masih tak cukup lah”.
Rencana ‘Insufficient funds for road upgrades‘ dalam lidah kerajaan negeri – Selangor Times (Nov 4-6, 2011) – melaporkan bahawa lebihan wang (“leftover money”) daripada peruntukan tahunan Majlis Perbandaran Subang Jaya bagi penyelenggaraan naiktaraf jalanraya akan digunakan untuk membuat tarring dua batang jalan di kawasan USJ9.
Adun Subang Jaya Hannah Yeoh dipetik Selangor Times sebagai berkata kemusykilan (tak cukup bajet, kononnya) timbul kerana tuntutan yang kian mendesak dari penduduk setempat untuk jalanraya diperbaiki, iaitu kerja menimbus potholes, dsb.

Laporan 'The Malaysian Insider'
Hannah mendakwa RM5 juta yang diserahkan kepada zon-zon MPSJ itu untuk perbelanjaan kerja-kerja jalanraya (roadworks) tahun 2011 tidak mencukupi.
“The other roads will be identified and resurfaced next year when the new budget is in,” she said.
Sebenarnya belanjawan untuk Selangor secara keseluruhannya adalah amat besar kerana ia merupakan negeri terkaya Malaysia.
Belanjawan Selangor tahun 2012 ialah RM1,600,000,000.00
Daripada jumlah tersebut, RM323,085,383.00 diperuntukkan untuk gaji. (Rujuk butir-butir dalam ucapan pembentangan belanjawan oleh Menteri Besar Khalid Ibrahim baru-baru ini.)
Selain itu, sejumlah RM300 juta disalurkan untuk kempen terbaru yang diberi nama ‘SelangorKu’. Antara yang menjangka akan mendapat habuan ialah Hannah.

Laporan 'The Malay Mail'
Nak tahu wang SelangorKu ditaburkan untuk benda-benda apa?
Salah satu daripada projek ialah mencetak dan mengedar kalendar ‘Selangorku Kekal Hijau’, kalau masih ingat.
Adakah Elizabeth Wong dibayar modelling fee untuk mempromosikan kehijauan Selangor (?) meskipun Pulau Pinang yang “paling hijau dan paling bersih”, didakwa ketua menteri negeri utara itu.
Setahunya kita, para politikus dari kedua-dua pihak BN dan Pakatan masing-masing memang pandai memanfaatkan faedah pelbagai bayaran yuran dan upah.
Mat Sabu yang cedera semasa perhimpunan Bersih 2.0 juga boleh bil rawatan perubatannya ditanggung Perbadanan Bekalan Air (PBA) Pulau Pinang yang dipengerusikan Lim Guan Eng.
Elizabeth memperolehi pendapatan RM17,722.08 sebulan daripada gaji dan elaun-elaunnya sebagai ahli DUN dan jemaah exco negeri (Sumber: Pengisytiharan aset Adun Bukit Lanjan itu pada tahun 2009 terkandung di sini).
Elaun seorang Adun Selangor yang sebelum ini RM4,112 sebulan dinaikkan kepada RM6,000 Januari lepas.
Pada bulan Januari 2011 itu juga, menteri besar Khalid Ibrahim telah memberikan peruntukan RM1 juta setiap orang kepada Adun-Adun Pakatan.
Hannah tetap merungut peruntukan tidak cukup?
Akan tetapi kelihatan Adun Subang Jaya tersebut mampu menggaji pembantu-pembantu peribadi yang ramai — Rajiv Rishyakaran (yang begitu rajin mengomen online mempertahankan bosnya), Shu En, Timothy Ho dan Reuban David serta dia mempunyai setiausaha politik (Edward Ling) lagi.
Inikan ‘Dream Team’ seorang Adun sahaja dan belum pun kakitangan-kakitangan seorang ahli Parlimen. (Dream Team ialah nama jpeg diberikan oleh laman sesawang Hannah untuk gambar pejabat DAP Subang Jaya di atas).
Nampaknya apa yang Khalid Ibrahim bagi Adun-Adun kesayangannya cukup memadai. Akan tetapi adakah Khalid memberi juga yang sewajarnya kepada Adun-Adun BN?

No comments:

Post a Comment